آرشیو شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۰۱
صفحه آخر
۱۲

دادگاه عالی نیجریه حکم آزادی شیخ زکزاکی را صادر کرد

دادگاه عالی فدرال نیجریه حکم آزادی شیخ زکزاکی را صادر کرد. طبق این حکم زکزاکی باید ظرف 45 روز آزاد شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، یکی از شعب دادگاه عالی فدرال نیجریه در ابوجا پایتخت این کشور، دیروز حکم آزادی شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان این کشور را صادر کرد.به نوشته پایگاه «پریمیوم تایمز»، شیخ زکزاکی چند ماه پس از آنکه بدون تفهیم اتهام و در جریان حمله ارتش به مرکز اسلامی نیجریه بازداشت شد، به دادگاه شکایت کرده بود. وی همچنین از دادگاه خواسته بود در مورد نقض حقوق شهروندی اش از طریق بازداشت بدون تفهیم اتهام و ادامه این بازداشت، تصمیم گیری کند.

«گابریل کولاوول» قاضی دادگاه، استدلال های دستگاه امنیتی نیجریه را رد کرده و ادامه بازداشت شیخ زکزاکی را خلاف قانون دانسته است.وی در این رابطه گفته: «هیچ گزارش یا شکایتی مبنی بر اینکه متشاکی مایه آزار در منطقه زندگی اش بوده، دریافت نکرده ایم.»طبق این گزارش قاضی با اشاره به وضعیت جسمی «شیخ زکزاکی» تصریح کرده که «در صورت درگذشت وی، ممکن است در کشور ناآرامی ایجاد شده و تعداد زیادی بی گناه کشته شوند.»

بر اساس حکم دادگاه، دولت 45 روز وقت دارد تا شیخ زکزاکی و همسرش را به پلیس تحویل دهد و پلیس نیز باید ظرف 24 ساعت آنان را تا محلی امن همراهی کند.

دادگاه، سرویس امنیتی نیجریه را هم به پرداخت 50 میلیون نایرا (حدود 160 هزار دلار) به خانواده زکزاکی محکوم کرده است.گفتنی است شیخ زکزاکی روز 25 آذرماه (14 دسامبر 2015) پس از حمله نیروهای ارتش بازداشت شد. در جریان آن رویداد، دستکم 347 نفر از شیعیان نیجریه به شهادت رسیدند. هرچند گزارش های غیررسمی از شهادت هزاران نفر خبر می دهند.رهبر شیعیان نیجریه نیز در حمله مذکور به شدت مجروح شد و گفته می شود که بینایی یکی از چشمانش را از دست داده است.