آرشیو شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۰۱
صفحه آخر
۱۲

کارنامه 45 روزه ارتش عراق در عملیات موصل/ 361 روستا آزاد و 1885 کیلومتر مربع پاکسازی شد

فرمانده عملیات نینوا اعلام کرده، نیروهای مسلح عراق طی 45 روز عملیات موصل، 1855 کیلومتر مربع از مناطق و سرزمین های استان نینوا را آزاد و 361 روستا را نیز از کنترل تکفیری ها خارج کرده اند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، سرلشکر «عبدالامیر رشید یارالله» کارنامه 45 روزه عملیات آزادسازی موصل را برای خبرنگاران تشریح کرد. این عملیات بامداد 26 مهر با فرمان «حیدر عبادی» نخست وزیر عراق، آغاز شده و او برای آزادسازی این شهر، قول پنج ماهه را داده است.

سرلشکر یارالله اما گفت، طی این مدت 361 روستا از لوث عناصر داعش پاکسازی و 632 خودروی بمب گذاری شده نیز منهدم شده است. این فرمانده عراقی وسعت سرزمینی را که در استان نینوا و در حومه موصل از کنترل داعش خارج شده را 1855 کیلومتر مربع ذکر کرده است. وی از شمار تلفات داعش آماری نداد؛ ولی براساس گزارشاتی که طی اجرای عملیات گزارش شده، این رقم احتمالا به 2000 نفر رسیده است.

در همین حال، وزارت پیشمرگ کردستان عراق اعلام کرد، بیش از 1600 نیروی پیشمرگ طی 45 روز عملیات موصل کشته شده اند.

سازمان ملل نیز گزارش داد، در ماه نوامبر (11 آبان تا 11 آذر) حدود 2885 نظامی عراقی در مناطق مختلف این کشور، از جمله موصل کشته شده اند. سازمان ملل شمار مجروحان را هم 1180 تن (طی نوامبر) ذکر کرده است.

عملیات موصل

طی روزهای گذشته بخش هایی از شرق موصل به دست نیروهای دولتی افتاده است. نیروهای بسیج مردمی در عملیات موصل مشارکت ندارند، و به طور مستقل، عملیات آزادسازی «تل عفر» در غرب موصل را به اجرا درآورده اند. براساس گزارش واحد رسانه ای بسیج مردمی، در این عملیات تاکنون 310 کیلومتر مربع از سرزمین های محور غربی موصل، از جمله فرودگاه تل عفر، به دست بسیج آزاد شده است. محورهای پشتیبانی از داعش در موصل نیز هم اکنون در کنترل بسیج است.

در ارتباط با عملیات «تل عفر»، «علی الحسینی» سخنگوی بسیج مردمی نیز به خبرگزاری فارس گفت، عملیات بسیج طبق نقشه پیش می رود. وی گفت که تا چند روز دیگر عملیات آزادسازی شهر تل عفر آغاز می شود.

سایر رویدادها

* روزنامه انگلیسی «دیلی میل» نوشت، نیروهای عراقی خود را برای پیشروی به سمت مرکز شهر موصل آماده می کنند.

* «ابراهیم جعفری» وزیر خارجه عراق گفت، 70 درصد از اراضی عراق از کنترل و دسترسی داعش خارج شده است.

* تکفیری های داعش 55 غیرنظامی را در شهر «الحویجه» استان کرکوک، ربودند.