آرشیو شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۰۱
حوادث - اخبار کشور
۱۱

شماره گذاری 600 هزار موتور سیکلت کاربراتوری خلاف مصوبه دولت است

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: موتور سیکلت های کاربراتوری 8 برابر خودروهایی با استاندارد یورو 2 آلایندگی تولید می کنند و هر موتورسیکلت سالانه 200 کیلوگرم آلایندگی وارد هوای شهر تهران می کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد حقانی در سیصد و هشتمین جلسه شورا در خصوص موتورسیکلت های کاربراتوری گفت: در چند سال گذشته سالانه 500 هزار موتور کاربراتور تولید می شد.

وی ادامه داد: دولت مصوبه ای در تیر داشته است که ثبت و سفارش و شماره گذاری موتورهای کاربراتوری ممنوع است، ولی 600 هزار موتور کاربراتوری سفارش داده شده است. حقانی اضافه کرد: وقتی در مصوبه خود دولت اعلام می شود که این نوع موتورسیکلت ها نباید ثبت و سفارش و شماره گذاری شود چرا وزیر صنعت نامه می نویسد که این تعداد موتورسیکلت باید ثبت و شماره گذاری شود؟

وی گفت: براساس استاندارد آلودگی، چند سال گذشته موتور سیکلت های کاربراتوری در هر کیلومتر نباید بیشتر از 3 گرم آلایندگی داشته باشد، ولی این موتورسیکلت ها 15 گرم در زیر 30 هزار کیلومتر آلایندگی دارند و اگر این 600 هزار موتور شماره گذاری شود، هر موتورسیکلت سالانه 200 کیلو گرم آلایندگی وارد هوا می کند، این در شرایطی است که در حال حاضر تعداد موتور سیکلت های شهر از یک میلیون تا 3 میلیون تخمین زده می شود یعنی سالانه تولید یک هزار تن آلایندگی در شهر تهران. وی تصریح کرد: از وزرای صنعت و کشور درخواست دارم به مصوبه خود عمل کنند و جلوی شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری را بگیرند.