آرشیو شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵، شماره ۴۷۰۱
اقتصاد
۴

بانک مرکزی متولی بازار ارز است یا نظاره گر؟

طبق آنچه معاون ارزی و رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده اند، افزایش نرخ ارز در ماه های اخیر ناشی از تقاضای فصلی و انتظارات تورمی بوده است، اما این سوال قابل طرح است که چرا با وجود این اطلاع، بانک مرکزی هیچ اقدامی برای مدیریت بازار انجام نداده است.

به گزارش فارس، معاون ارزی بانک مرکزی در گفت وگوی تلفنی با خبر شبکه یک سیما،نکاتی را درباره آشفتگی بازار ارز مطرح کرد.

غلامعلی کامیاب در ابتدای صحبت های خود با اشاره به توافق اوپک برای کاهش سطح تولید نفت و تاثیر مثبت آن بر قیمت ها در بازارهای جهانی، اظهار کرد: بانک مرکزی انتظار کاهش نرخ ارز را داشت، زیرا افزایش قیمت نفت که ناشی از توافق اخیر اوپک بود، خوشبختانه ایران را نه تنها از کاهش تولید نفت معاف کرد که حتی امکان افزایش تولید هم داد که این، انتظارات افزایش درآمدها را ایجاد کرد و در بازار ارز موثر بود.

کامیاب همچنین گفته است: اگر به روند تغییرات نرخ ارز در سال های اخیر بنگریم، درمی یابیم که معمولادر فصل پاییز شاهد یک روند افزایشی هستیم و امسال هم مانند سه سال گذشته این افزایش را تجربه کردیم.

این اظهارات نیز نشان می دهد بانک مرکزی پیش از به وجود آمدن این تغییرات در بازار ارز، رشد قیمت ها را در بازار پیش بینی می کرده و واقف بوده است، اما اقدام یا تمهیدی برای افزایش عرضه ارز برای این مقطع کوتاه اندیشیده نشده است؛ به عبارت دیگر بانک مرکزی با وجود علم به رشد قیمت ها در ماه های آبان و آذر، فقط و فقط نظاره گر تحولات بازار بوده است. در هفته گذشته دلار از 3700 تومان به 3900 تومان رسید و یورو هم از ابتدای آذر تا روز سه شنبه، 300 تومان رشد قیمت داشت.