آرشیو شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵، شماره ۴۷۰۱
اقتصاد
۴

اوپک باید ایران را از سهمیه بندی مستثنا می کرد

نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به تداوم محدودیت ها و سهمیه بندی نفت ایران برخلاف نتایج نشست الجزایر، توافق اوپک را مشروط بر مدیریت عرضه تا سقف 32 میلیون و 500 هزار بشکه، مثبت خواند.

محمدعلی خطیبی در گفت وگو با مهر با اشاره به تصمیم یکصد و هفتاد و یکمین نشست اوپک مبنی بر کاهش تولید نفت اعضا و در مقابل افزایش تولید نفت ایران، گفت: هرچند بر اساس تصمیم و توافق سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) فقط ایران می تواند سهم تولید خود را افزایش دهد؛ اما قرار بود میزان تولید نفت ایران به میزان قبل از تحریم ها برسد.

نماینده سابق ایران در اوپک افزود: نکته نخست این که سیاست ما همواره این بود که تولید روزانه نفت ایران، به میزان قبل از تحریم ها یعنی تولید روزانه چهار میلیون بشکه نفت برسد اما به دلایلی بر اساس نشست اوپک در وین، میانگین تولید ایران روزانه سه میلیون و 797 هزار بشکه تعیین شد که حدود 200 هزار بشکه نفت تا ظرفیت فعلی فاصله دارد.

این تحلیلگر بازار نفت اظهار کرد: نکته دیگر این که در نشست اوپک در الجزایر، مقرر شده بود سه کشور ایران، لیبی و نیجریه از محدودیت های سهمیه بندی و کاهش تولید نفت مستثنا شوند؛ اما در نشست وین در حالی که دو کشور نیجریه و لیبی از کاهش تولید نفت مستثنا شدند؛ اما ایران همچنان با محدودیت تولید نفت مواجه است. خطیبی با تاکید بر این که اگر ایران نیز از محدودیت های سهمیه بندی و کاهش تولید مستثنا می شد، امکان تولید روزانه چهار میلیون بشکه نفت وجود داشت، ادامه داد: نشست اخیر، به نفع اوپک بود و بعد از حدود سه سال، اوپک که اصرار بر سیاست های حفظ سهم بازار داشت حاضر به کاهش تولید نفت شد.