آرشیو سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵، شماره ۴۷۰۴
جهان
۶

توقف قطار راستگراها در اتریش

پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا و راهیابی او به کاخ سفید، بسیاری از جریان ها و احزاب پوپولیست در کشورهای اروپایی را امیدوار به پیروزی در عرصه سیاسی کرده است. بر همین مبنا نوربرت هوفر، نامزد راستگرای پوپولیست اتریش انتظار داشت در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه به موفقیت برسد، اما نتایج بر وفق مراد او رقم نخورد و الکساندر ون دربلن، رهبر سابق حزب سبزهای اتریش و نامزد مستقل این انتخابات پیروز شد.

آن طور که منابع خبری گزارش داده اند، در حالی که ون دربلن بیش از 53 درصد رای ها را از آن خود کرده، نوربرت هوفر نامزد حزب راستگرای «آزادی» توانست حدود 46درصد آرا را به دست آورد. به دنبال اعلام این نتایج، هوفر در صفحه فیسبوک ضمن پذیرش شکست اعلام کرد در انتخابات سال 2022 نیز شرکت می کند. پس از شکست هوفر در انتخابات بسیاری از هواداران وی به صفحه فیسبوک وی رفتند و به این شکست با انتشار کامنت هایی چون «اتریش شکست می خورد» یا «اتریشی ها چقدر احمق هستند» واکنش نشان دادند. موضوع پناهجویان در اتریش به یکی از مسائل کانونی این انتخابات تبدیل شده بود و پوپولیست ها امیدوار بودند با استفاده از نگرانی مردم بتوانند در این انتخابات پیروز شوند.

انتخابات روز یکشنبه در واقع سومین انتخابات ریاست جمهوری طی امسال بوده است. در انتخاباتی که در ماه آوریل به همین منظور برگزار شد، در دور اول هوفر پیش بود ولی در دور دوم انتخابات که در ماه می برگزار شد، ون دربلن پیش افتاد. اما از آنجا که در دور دوم انتخابات ناهنجاری ها و تخلفاتی بروز کرده بود، این انتخابات باطل اعلام شد و اتریشی ها فراخوانده شدند تا باردیگر به پای صندوق های رای بروند. الکساندر ون دربلن 72 ساله، پروفسور بازنشسته اقتصاد و از شخصیت های مطرح اتریش است که بیش از ده سال رهبری سبزها را به عهده داشت و در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان نامزد مستقل وارد صحنه شد ولی از حمایت بسیاری از شخصیت های فرهنگی و احزاب میانه در اتریش برخوردار است.

رهبران اروپایی نیز که با نگرانی این انتخابات را دنبال می کردند، از نتایج پیش آمده استقبال کردند. بر همین اساس دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا و مقامات فرانسه در بیانیه هایی ضمن استقبال از این موضوع اعلام کردند مردم اتریش با انتخاب ون دربلن در برابر نامزد جناح راست افراطی «انتخاب اروپا» را انجام دادند.