آرشیو پنجشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۵، شماره ۴۷۲۹
ایران ورزشی: منهای فوتبال
۱۰
بازتاب

ارتباط دو سویه ورزش و اقتصاد

منصور شریفی، عضو هیات علمی دانشگاه که در برنامه جامعه شناسی ورزش با محسن ابوفاضلی، مجری رادیو ورزش گفت وگو می کرد، درباره نظریه پارسونز گفته است: بر اساس این نظریه نظام کلان اجتماعی از چهار خرده نظام تشکیل شده است؛ از جمله، خرده نظام های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی.

بین این خرده نظام ها ارتباطی دو سویه برقرار است که سبب تعادل پایدار در جامعه می شود. ورزش با همه خرده نظام ها ارتباط و با آنها تبادل انرژی و معرفت دارد. بنابراین ورزش به عنوان یک نهاد اجتماعی با اقتصاد ارتباطی دوسویه دارد. زمانی که برنامه توسعه اجتماعی و اقتصادی برای یک جامعه شروع می شود، ورزش هم از آن تاثیر می پذیرد و هم بر آن تاثیر می گذارد. ورزش نیازمند سرمایه گذاری است، اقتصاد هم به ورزش برای کسب سود به عنوان یک کالانگاه می کند و اغلب در این رابطه اقتصاد برنده می شود.

شریفی درباره ارتباط توسعه ورزش و توسعه اقتصادی می گوید: توسعه اقتصادی و توسعه ورزشی با یکدیگر ارتباط دارد، زیرا ورزش همانند خرده نظام های دیگر از برنامه های توسعه تاثیر می گیرد، اما برخی قهرمانان دوومیدانی یا رشته های دیگر از کشورهای فقیر و محروم آفریقایی هستند که با حداقل ها به این درجه رسیده اند.