آرشیو شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۴۷۴۱
صفحه اول
۱

علت فرو ریخت ساختمان پلاسکو

رئیس پژوهشکده ساختمان و ابنیه فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزئیات حادثه ساختمان پلاسکو و علت فرو ریختن آن را تشریح کرد.

علی بیت اللهی به ایسنا گفت: طبق ارزیابی های اولیه، ساختمان پلاسکو از یک سو دربردارنده مواد قابل اشتعال نظیر منسوجات و پوشاک و از سوی دیگر فاقد سیستم اطفای حریق استاندارد بود. طبقات فوقانی ساختمان ابتدا آتش گرفتند و با توجه به این که این ساختمان دارای سازه فلزی یکپارچه بوده است، بر اثر حرارت، مقاومت وزنی خود را از دست داده است. طبقاتی که کانون آتش سوزی بوده نرم می شود و نمی تواند وزن طبقات فوقانی را تحمل کند.

وی ادامه داد: در ساختمان های یکپارچه از دست رفتن توان یک ستون باعث صدمه به کل سازه می شود. در این حادثه نیز طبقات فوقانی روی طبقه ای که تحت تاثیر آتش با حرارت بسیار بالابوده فرو ریخته و کل اسکلت نتوانسته وزن سازه های فرو ریخته را تحمل کند، بنابراین فروریزش کلی رخ داده است.

بیت اللهی وجود پلیس ساختمان بویژه برای بناهای قدیمی را ضروری دانست و گفت: حادثه پلاسکو از چند محور قابل ارزیابی است؛ یکی از دیدگاه مقاومت ساختمان در برابر آتش، موضوع دیگر مسائل سازه ای این ساختمان و مساله مهم دیگر به مدیریت بحران مربوط می شود. نحوه امداد و نجات و چگونگی رفتار مردم با نیروهای خدماتی مجموعه عواملی است که دست به دست هم می دهد تا ابعاد یک فاجعه بالایا پایین بیاید. از این سه دیدگاه باید حادثه مورد واکاوی قرار گیرد که در روزهای آینده جزئیات آن را منتشر می کنیم.

وی تصریح کرد: موقعیت ساختمان پلاسکو در بافت متراکم تجاری قرار دارد. ساختمان پلاسکو نماد تجارت در شهر تهران است، اما معابر باریک، رعایت نشدن استانداردهای لازم در اطراف ساختمان و قدمت بیش از 50 سال، دلایلی بوده که دامنه بحران را در این حادثه بالابرده است.