آرشیو شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۴۷۴۱
صفحه اول
۱

یک تحلیف و چند حاشیه تلخ و شیرین

مراسم تحلیف شب گذشته تحت تدابیر شدید امنیتی انجام شد.

هوای واشنگتن دیروز بارانی بود. گرچه از قبل اجازه آوردن چتر را به شرکت کنندگان داده بودند اما این اتفاق به دلایل امنیتی نیفتاد.

خبرنگار بی. بی.سی در توصیف این فضا می نویسد: حتی خوردن یک موز نیز محل اشکال بود و ماموران همه چیز را کنکاش می کردند.

تحلیف تحت تدابیر شدید امنیتی پس از سوگند مایک پنس معاون اول رئیس جمهور منتخب آمریکا رسما آغاز شد. دونالد ترامپ نیزسوگند یاد کرد. او در این مراسم گفت: نظام سیاسی آمریکا تاکنون از خودش محافظت کرده اما از شما شهروندان آمریکایی حفاظت نکرده است. من امروز قدرت را از واشنگتن به مردم منتقل می کنم. روزنامه یو.اس.ای تو دی در تفسیری به کنایه درباره آغاز به کار ترامپ نوشت: نخستین روز ریاست جمهوری ترامپ چند ماه طول خواهد کشید. او در حالی سوگند یاد می کند که به غیر از خودش پنج رئیس جمهور گذشته آمریکا در قید حیات هستند. کارتر، کلینتون، بوش پسر و اوباما در مراسم حاضر بودند اما بوش پدر و همسرش احتمالابه خاطر کسالت در بیمارستان بودند.این نخستین رویارویی هیلاری کلینتون با ترامپ پس از انتخابات بود.

پلیس به معترضانی که بلیت دارند، کمک می کند تا وارد محل برگزاری مراسم تحلیف دونالد ترامپ شوند. آنها با حمل شعارهای گوناگون از جمله «فلسطین را آزاد کنید» وارد محل می شوند. در یکی از ایست های بازرسی نیز جمعی از معترضان با پوشیدن لباس نارنجی و کلاه پارچه ای سیاه نسبت به رفتار با زندانیان گوانتانامو واکنش نشان می دهند.