آرشیو شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۴۷۴۱
صفحه آخر
۲۰

داوینچی کاشف قانون اصطکاک است!

داوینچی در دستنوشته های خود یک وزنه را طراحی کرده بود که به کمک قرقره آویزان شده بود و یک ردیف از بلوک ها آن را می کشیدند. این درحالی است که هم اکنون برای ثابت کردن قانون اصطکاک از همین روش استفاده می شود.

به گزارش فارس، دستنوشته های لئوناردو داوینچی در یک دفتر یادداشت کوچک که با یافته های علمی او غیرمرتبط بود، به تازگی اسرار بیشتری را در مورد این دانشمند مشهور ایتالیایی فاش کرد.

داوینچی ذهن پیچیده ای در فهمیدن اتفاقات مختلف داشت و 200 سال پیش از آن که این اتفاق به صورت علمی ثبت شود، قوانین مربوط به اصطکاک را فهمیده بود و آن را در دفترچه خود ثبت کرده بود.

پروفسور «یان هاچینگز» از دانشگاه کمبریج با اعلام این خبر توضیح داد که چگونه داوینچی دانش و آگاهی موجود را در طراحی ماشینی خود به کار گرفته بود و همین مسئله باعث شد نگاه علمی او 200 سال زودتر به این مسئله برسد.

این دفتریادداشت کوچک با اندازه 92 در 63 میلیمتر به سال 1943 میلادی مربوط می شود که هم اکنون در «موزه ویکتوریا و آلبرت» لندن از آن نگهداری می شود. در دهه 1920 میلادی مدیر قبلی موزه اعلام کرده بود آنچه که در دفتر داوینچی آورده شده چیزی جز یادداشت های بی ربط و نمودارهای بی مفهوم کشیده شده با گچ قرمز نیست.

به هر حال، پروفسور هاچینگز و گروهش با انجام مطالعات جدید به این نتیجه رسیدند که نمودارهای مندرج در این دفترچه بسیار اهمیت دارند و نشان می دهند که داوینچی 200 سال پیش از آن که قوانین مربوط به اصطکاک کشف شود، به آنها دسترسی پیدا کرده بود.