آرشیو سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۳۷۲۸
صفحه آخر
۱۶
در حاشیه، در متن

تحولات سوریه: یک گام به پیش

علی شکوهی

نشست «آستانه» بین دولت و معارضین سوری در حال برگزاری است. همکاری ایران و سوریه و ترکیه برای برگزاری این نشست مهم بخشی از تلاشی است که برای پایان دادن به جنگ در این کشور صورت می گیرد.

در این باره چند نکته را باید مد نظر داشت:

1- تاکنون اقدامات نظامی در دستور کار هم دولت و هم معارضان سوری قرار داشت و اکنون بعد از کشته شدن ده ها هزار تن از مردم و تخریب قسمت عمده شهرها و امکانات، معلوم شد که هیچ یک از طرفین این توان را ندارند با روش نظامی بر تمامی سوریه مسلط شوند. در این شرایط طبعا راهکارهای سیاسی و مذاکره اولویت پیدا می کند.

2- در گذشته هم در کنار جنگ، مذاکراتی صورت می گرفت اما گردانندگان آن مذاکرات بیشتر کشورهای غربی و دولت های مدافع معارضان سوری بودند که خودشان بانیان این جنگ به حساب می آمدند. برای آنان مذاکره راهکاری برای تثبیت دستاوردهای نظامی و تحمیل مطالبات سیاسی مشخص از جمله حذف بشار اسد از آینده سیاسی این کشور بود و به همین دلیل نتیجه نداد.

3- در مذاکرات «آستانه» طرفین منازعه سوریه بدون واسطه با یکدیگر مذاکره می کنند. در واقع مذاکرات سوری – سوری یک گام به پیش در حل مسائل این کشور است و این را باید به فال نیک گرفت.

4- در اینکه در سوریه همه معارضان دست به سلاح برده اند تردیدی نیست اما کنار گذاشته شدن بخشی از نیروهای مسلح معارض از این مذاکرات، منطق خودش را دارد. آنان به مدلی از خلافت اسلامی اعتقاد دارند یا تن به آتش بس نداده اند یا حرف شنوی آنان از عربستان زیاد است یا در فهرست تروریسم جهانی قرار دارند.

5- همکاری جدی ایران و روسیه با طرفین مذاکره معنای خاصی دارد. همان دولت هایی که با تروریسم مخالفند و تجزیه سوریه را بر نمی تابند و سقوط دولت این کشور با زور نظامی را به زیان آینده منطقه می دانند عملابخشی از مخالفان مسلح را به رسمیت شناخته و دولت سوریه را به مذاکره با آنان کرده اند. این گامی مناسب و تحولی مثبت است و می تواند تضمینی برای اجرایی شدن توافقات فیمابین باشد.