آرشیو دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۶۷
صفحه آخر
۱۲

57 کشته در ناآرامی های مرزی؛ تنش میان پاکستان و افغانستان بالاگرفت /کابل برای دفاع اعلام آمادگی کرد

در پی افزایش حملات مرزی ارتش پاکستان به خاک افغانستان و شدت یافتن حملات لفظی مقامات اسلام آباد علیه مقامات افغانستان، فرمانده ارتش این کشور اعلام کرد که برای دفاع آماده است.

دور جدید تنش میان افغانستان و پاکستان از انفجار خونین اخیر بمب در زیارتگاه «لعل شهباز قلندر» ایالت «سند» پاکستان آغاز شد. این واقعه که مرگبارترین انفجار در پاکستان طی دو سال اخیر بود، جان 80 نفر را گرفت و بیش از 200 مجروح برجای گذاشت.مقامات اسلام آباد پس از این حادثه، که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت، انگشت اتهام را به سمت افغانستان گرفت و در فاز بعدی، ارتش پاکستان مناطقی را در چهار استان افغانستان با 200 موشک هدف قرار داد. مرزبانان پاکستانی در تعقیب و گریز خود در خاک افغانستان 37 نفر را کشتند که به ادعای مقامات پاکستان، عضو «طالبان محلی پاکستان» بودند. پس از آن نیز نیروهای ارتش پاکستان مناطقی را در افغانستان با گلوله های توپ هدف قرار دادند و 20 نفر دیگر را کشتند.

واکنش کابل

ژنرال «قدم شاه شهیم» رئیس ستاد مشترک ارتش افغانستان اعلام کرد، ارتش افغانستان برای دفاع از این کشور در برابر پاکستان آماده است. ژنرال «شهیم» درباره درخواست پاکستان مبنی بر ارسال فهرست اسامی 76 تروریست، نیز گفت که این نام ها نیز به اسلام آباد ارسال شده است، ولی مقامات پاکستان هیچ اقدامی در این رابطه انجام نداده اند. ژنرال شهیم گفت: اگر راه های دیپلماتیک جواب ندهد، آماده دفاع از افغانستان هستیم.«حامد کرزی» رئیس جمهور سابق افغانستان نیز اعلام کرد، حمله موشکی ارتش پاکستان به استان های افغانستان که خسارات مالی و جانی به همراه داشته است، خلاف تمام اصول و موازین بین المللی و تجاوز آشکار علیه تمامیت ارضی افغانستان است. رئیس جمهور سابق افغانستان درباره ادعای پاکستان مبنی بر دخالت دولت کابل در حملات اخیر تروریستی این کشور، گفت که شرایط جاری پاکستان نتیجه سیاست های اشتباه اسلام آباد در چند دهه گذشته است. پاکستان در حالی انگشت اتهام را به سمت افغانستان می گیرد که این کشور خود، قربانی تروریسم اعزامی از پاکستان است.