آرشیو دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۷۳
شهرستان ها
۷

عملیات اجرایی نیروگاه 1400 مگاواتی مشترک ایران و روسیه در سیریک آغاز شد

عملیات اجرایی نیروگاه بخاری 1400 مگاوات و پست فشار قوی بلافصل آن با تامین مالی (فاینانس) دولت روسیه با حضور مقامات ایران و روسیه در روستای کرپان سیریک هرمزگان آغاز شد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی کشور در مراسم آغاز به کار این نیروگاه بخار در منطقه سیریک هرمزگان گفت: مدت زمان در نظر گرفته شده برای تکمیل این پروژه مشترک بخش انرژی شده، پنج سال است.محسن طرز طلب افزود: شرکت مهندسی «تکنوپروم اکسپورت» روسیه به عنوان پیمانکار نیروگاه و پست فشار قوی «جی آی اس GIS» دارای عایق گازی با همکاری پیمانکاران و سازندگان ایرانی، این نیروگاه بخار را به مساحت 199 هکتار راه اندازی می کند.

وی بیان داشت: این نیروگاه در چهار واحد بخاری 350 مگاواتی با بازده حدود 45 درصدی، 1‍400 مگاوات برق تولید خواهد کرد که سرمایه موردنیاز ساخت آن از محل تسهیلات یک میلیارد و 200 میلیون یورویی دولت روسیه به دولت ایران تامین می شود.مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی کشور اظهار کرد: آب مورد نیاز نیروگاه 1400 مگاواتی ایران و روسیه از دریا تامین می شود و برای آب شیرین مصرفی این نیروگاه، آب شیرین کنی به ظرفیت 200 مترمکعب در ساعت ساخته می شود.

طرزطلب یادآور شد: مدت زمان اجرای قرارداد 55 ماه بوده و سنکرون نخستین واحد نیروگاهی با شبکه برق کشور، 41 ماه پس از شروع قرارداد در نظر گرفته شده است.

«سنکرون» به معنی وصل 2 شبکه مجزا به شیوه ای است که هیچ نوع شدت جریان ضربه ای قابل ملاحظه ایجاد نشود.

وی خاطرنشان کرد: آب شیرین کن جدیدی به ظرفیت 100 هزار مترمکعب در روز برای تامین آب شرب مردم بندرعباس و منطقه با استفاده از دود خارجی این نیروگاه ساخته می شود که موجب افزایش بازدهی نیروگاه خواهد شد.

نیروگاه بخار 1400 مگاواتی سیریک در 140 کیلومتری شرق شهرستان بندرعباس و 30 کیلومتری جنوب شهرستان میناب در ساحل دریای عمان ساخته می شود.

ایران در رتبه نخست ظرفیت تولید برق منطقه، رتبه چهاردهم ظرفیت نصب شده (بیش از 76 هزار مگاوات) و رتبه هفدهم تولید برق در اوج (بیش از 52 هزار مگاوات) جهان قرار دارد.«(پستGenerator station) یا پست بلافصل نیروگاهی، متصل به یک نیروگاه بوده و به پست هایی گفته می شود که انرژی تولیدی نیروگاه را به شبکه انتقال می دهند؛ این پست ها جزو پست های انتقال نیستند و مالکیت آنها با نیروگاه است.»