آرشیو چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۴۷۹۱
جهان
۶

روسیه همچنان در جست و جوی عامل حمله سن پترزبورگ

به دنبال حادثه تروریستی انفجار در متروی شهر سن پترزبورگ روسیه، اقدامات نیروهای امنیتی و اطلاعاتی این کشور طی دو روز گذشته به یافتن عامل یا عاملان این حمله معطوف بوده است. با توجه به قطعی نشدن نتایج این تحقیقات، رسانه های خبری گمانه زنی های مختلفی در این زمینه منتشر کرده اند.

روز دوشنبه بلافاصله پس از انفجار، منابع خبری روسیه ابتدا تصویری از یک فرد با ریش بلند و کلاه سیاه بر سر به عنوان مظنون احتمالی بمبگذاری منتشر کردند، اما این فرد خود را تسلیم پلیس کرده و گفت بی گناه است و عکسش بی دلیل به عنوان مظنون منتشر شده است. در ادامه، عکس دیگری به عنوان مظنون منتشر شد.

بر همین اساس، خبرگزاری اینترفکس هویت عامل انفجار سن پترزبورگ را «جوانی اهل کشورهای آسیای میانه» معرفی کرده است. در همین حال سیستم های امنیتی قرقیزستان روز گذشته تائید کردند، مظنون انفجار یکی از شهروندان این کشور بوده است.

رخات سلیمانف، سخنگوی سازمان امنیتی قرقیزستان اظهار کرد: نام مظنون احتمالی «اکبرجان جلیل اف» از شهر «اش» قرقیزستان و متولد 1995 است که شهروندی روسیه را داشته و دانشجو بوده است.

این مظنون در سال 2015 به عنوان آشپز در یک سوشی بار (غذای مخصوص ژاپنی) کار می کرده و بعد از آن که توجه پلیس به وی جلب می شود، به کره جنوبی می رود. جلیل اف با وجود این که در قرقیزستان متولد شده، اما اصالتا ازبک و دارای شهروندی روسیه است. این تروریست ظاهرا به گروه های وهابی تمایل داشته و حتی برخی نشانه های پیروی از گروه های تندرو در رفتارش توسط دوستان وی مشاهده شده است.

در همین حال اعلام شد، روز گذشته نیز یکی از ایستگاه های متروی سن پترزبورگ به دلیل تهدید به بمبگذاری از سوی یک فرد ناشناس دوباره بسته شد. براساس گزارش آسوشیتدپرس، مقامات وزارت اضطراری روسیه اعلام کردند که آنها یک پیام مبنی بر تهدید به بمبگذاری در ایستگاه میدان سنایا دریافت و به همین دلیل این ایستگاه را تعطیل کرده اند. در این میان تعداد قربانیان این حادثه نیز افزایش یافته است. در حالی که تا روز گذشته تعداد کشته شدگان این حادثه ده نفر اعلام شده بود، وزارت بهداشت روسیه دیروز این آمار را 14 نفر اعلام کرد.