آرشیو چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۴۷۹۱
جهان
۶

افشای جزئیات فرار البغدادی از موصل

طی دو ماه گذشته و با شدت گرفتن حملات نیروهای عراقی در شهر موصل، گزارش های متعددی مبنی بر فرار یا کشته شدن ابوبکر البغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش منتشر شده است. گزارش ها و اظهارنظرهای کنونی حکایت از این دارد که سرکرده داعش به احتمال زیاد از موصل گریخته است. تازه ترین این اظهارات را فوآد حسین، رئیس دفتر مسعود بارزانی (رئیس اقلیم کردستان عراق) در مصاحبه با ایندیپندنت بیان کرد.

به گزارش ایسنا، فواد حسین گفت: داعش در 17 خودروی بمبگذاری شده در موصل و برخی یگان هایش در سوریه استفاده کرد تا مسیر جاده ای منتهی به خارج از موصل را برای چند ساعت پاکسازی کند. او و دیگر رهبران کرد معتقدند داعش تنها زمانی خودش را درگیر چنین عملیات بزرگی با تلفات بالامی کند که بخواهد در امنیت ابوبکر البغدادی را خارج کند.

فرار رهبر تروریست ها پس از آزادسازی شرق موصل و پیش از آغاز حمله نهایی نیروهای امنیتی عراق در غرب موصل بود که 19 فوریه انجام شد. بخش هایی از غرب موصل در کنترل داعش است. فواد حسین می گوید: داعش 300 نفر از نیروهایش را از سوریه آورده بود و درگیری سنگینی رخ داد. تنها مسیر احتمالی فرار از موصل به سمت غرب بود. آنها باید از اراضی تحت کنترل نیروهای حشد الشعبی می گذشتند که در نهایت وادار به عقب نشینی شدند و داعش به مدت کوتاهی کنترل این جاده را به دست گرفت. رئیس دفتر بارزانی گفت: شخصا معتقدم آنها البغدادی را فراری دادند. ردگیری مکالمات رادیویی هم نشان می داد آنها از انجام یک عملیات موفق خشنود بودند.

در همین حال، حیدر العبادی نخست وزیر عراق در مصاحبه با شبکه خبری المیادین گفت: اطلاعات به دست آمده نشان می دهد ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش از مدت ها پیش از موصل به سوریه فرار کرده است. وی گفت: پیروزی علیه داعش در موصل به دست آمده است و ما در مرحله آخر هستیم.