آرشیو شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۴۷۹۳
فرهنگ و هنر
۱۶
تجسمی

نیاز هنر انقلاب به حمایت

نادر قشقایی، هنرمند باسابقه عرصه مجسمه سازی بر حمایت و توجه بیشتر به هنرمندان عرصه هنر انقلاب از سوی مسئولان فرهنگی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، این هنرمند مجسمه ساز با بیان این که جایگاه فعلی هنر انقلاب در هر رده دستخوش فرآیند زمان و فضای موجود آن است، گفت: اما این فرآیند به هیچ عنوان از ماهیت و نگرش آن نسبت به ارزش های انسانی معنوی کم نمی کند، بلکه ژرف تر و ماندگارتر می شود.

او با اشاره به این که هنرمندان در عرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی در این تلاش مداوم با سعی در انتقال و انطباق موضوعیت هنر در حفظ و ارتقای آن ارزش ها به مردم به عنوان مخاطب تلاش های بسیاری را صورت می دهند، عنوان کرد: اما این تکاپو همچون دیگر موارد سیاسی و اجتماعی مثل تغییر مدیریت ها دستخوش تغییر سلیقه ای یا جبری می شود. اما آنچه از نظر یک هنرمند ارزش دارد حفظ آرمان های انسان در تمامی مقاطع مختلف است.

به باور قشقایی، بازآفرینی هنر چه انقلابی و چه آزاد احتیاج به درک عمیق تر آن دارد: به طور کلی رمان تاثیرگذار «جنگ و صلح» تولستوی، تصویری روشن از یک اثر است. وقایع و خاطراتی تلخ و ماندگار از دوران جنگ و تصویری پر ارزش از انقلاب در آن کشور را می توان در آن کتاب دید. خاطرات شهید آوینی، شهید همت، شهید چمران و خاطرات دیگران در دوران دفاع مقدس در همه عرصه ها به هر شکل و اندازه تاثیرات خودش را حک کرده است؛ اما همه هنرمندان بی تاثیر از این فجایع نبوده و نیستند.

این هنرمند با بیان این که هنر در هیچ قالبی نمی گنجد و هنر ارزشی و هنر انقلاب این است، تاکید می کند: هنر شعار نیست. هنر انقلاب حکمی و مناسبتی نیست. هنر سلیقه ای و سفارشی نیست، هنر احتیاج به حمایت دارد. هنرمند زنده و پویا تنها احتیاج به حمایت و درک و اعتماد دارد. هنر متعهد در عمق سیر می کند.

به گفته قشقایی، هنر انقلاب خیلی وقت است شکل گرفته اما احتیاج به درک متقابل دارد؛ مثال الماس است که در فشار و ژرفای غیر قابل دسترس ها بروز پیدا کرده و درخشان، زلال و پاک مانده است؛ مهم آن است که جایگاه و محک ما چه باشد.