آرشیو یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۴۷۹۴
جهان
۶

جدایی طلبان باسک خلع سلاح شدند

منطقه جدایی طلب باسک منطقه ای بین فرانسه و اسپانیا اما متعلق به اسپانیاست. این منطقه با هر دو کشور، درگیر مبارزات جدایی طلبانه بوده، اما تحولات اخیر نشانه های امید برای صلح را زنده کرده است.

گروه شورشی «اتا» که از آنها با عنوان جدایی طلبان باسک نیز نام برده می شود روز گذشته در ادامه آتش بس با فرانسه، تسلیحات خود را به پلیس این کشور تسلیم کرد و این در حالی است که اسپانیا همچنان از پذیرش مذاکره با جدایی طلبان سر باز می زند. این روند روز گذشته پس از آن اجرا شد که اعضای این سازمان شورشی و مسلح با انتشار بیانیه ای که در اختیار شبکه بی.بی.سی و چند رسانه ایالت باسک قرار گرفت، اعلام کرد که اتا از اکنون یک سازمان غیرمسلح خواهد بود، زیرا سلاح ها و مواد منفجره ای که در اختیار داشتند در دستان جامعه مدنی قرار دارد.

این گروه در عین حال هشدار داد که پروسه خلع سلاح هنوز پایان نیافته و ممکن است حملاتی از سوی دشمنان صلح انجام گیرد. این سازمان شورشی افزود: ما به خاطر ملت باسک سلاح ها را به دست گرفتیم و اکنون آنها را به دست خودشان می سپاریم تا به گرفتن گام ها به سوی صلح و آزادی ملت ما پیش بروند.

بورخا سمپر، سخنگوی حزب مردمی اسپانیا در پارلمان باسک که از مذاکره با اتا خودداری کرد و خواهان انحلال کامل آن است به دنبال انتشار این بیانیه اعلام کرد که زمین گذاشتن سلاح به معنای تسلیم نهایی است. سمپر گفت: «اتایی که ما تاکنون می شناختیم برای همیشه محو شده است.»

گروه اتا در سال 1959 به وجود آمد و بسرعت از یک گروه مجری فعالیت های فرهنگی به یک گروه نظامی خواستار استقلال منطقه باسک تبدیل شد. اتا در 20 اکتبر 2011 یعنی حدود پنج سال و نیم پیش، پایان فعالیت های مسلحانه خود را اعلام کرد، اما این مساله به معنی پایان کار این گروه نبود. اتا تا زمان اعلام آتش بس باعث کشته شدن حداقل 900 نفر و ربوده شدن تعداد زیادی از شهروندان اسپانیا شده است. بیش از 500 شبه نظامی این گروه نیز هم اکنون در اسپانیا و فرانسه در زندان به سر می برند.