آرشیو یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۴۷۹۴
جهان
۶

زوما داد سیا هان آفریقای جنوبی را در آورد

آفریقای جنوبی که از مدت ها پیش با مشکلات و معضلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کند، طی یک هفته گذشته شاهد اعتراضات گسترده مردمی علیه رئیس جمهور این کشور نیز بوده است. مهم ترین این اعتراضات طی دو روز گذشته در ژوهانسبورگ، پایتخت آفریقای جنوبی و پنج شهر بزرگ دیگر این کشور برگزار شد که همگی آنها یکصدا خواستار استعفا و کناره گیری جاکوب زوما از ریاست جمهوری بودند.

این معترضان نابودی کشورشان، وضعیت بسیار بد اقتصادی بویژه کمبود پول در دست مردم را از جمله دلایل خود برای کناره گیری زوما عنوان کردند. به گفته این معترضان، مردم این کشور اکنون به دنبال رئیس جمهوری متعهد هستند که صبر کافی برای شنیدن اعتراضات داشته باشد. در پایتخت این کشور مردم در نزدیکی ساختمان های دولتی اقدام به تظاهرات کردند. احزاب مهم اپوزیسیون و سازمان های غیردولتی نقش پررنگی در این اعتراضات داشتند. به گفته برگزارکنندگان این تظاهرات، چنین اعتراضی پیامی روشن به زوما مبنی بر این است که اکنون نوبت مردم برای صحبت کردن است و آنها خواهان کناره گیری زوما از قدرت هستند.

موسی میمان، رهبر مهم ترین حزب اپوزیسیون آفریقای جنوبی که رهبری این تظاهرات در ژوهانسبورگ را به عهده داشت، در این باره توضیح داد که معترضان در تلاشند از دموکراسی ای دفاع کنند که با تلاش های غیرقابل جبران نلسون ماندلامحقق شد. از سوی دیگر، همزمان با این تظاهرات حزب حاکم کنگره ملی آفریقا متعلق به زوما اقدام به برگزاری تظاهرات کرد که با واکنش پلیس و درگیری میان معترضان و پلیس رو به رو شد.

تحلیلگران بر این باورند که اخراج پراوین گوردهان، وزیر دارایی آفریقای جنوبی توسط زوما باعث افزایش تنش ها در کشور شده است. گوردهان، دوم نوامبر (12 آبان) در دادگاه حضور خواهد یافت. اتهامات وارده علیه وی به زمانی بازمی گردد که رئیس هیات جمع آوری مالیات آفریقای جنوبی بود. وی بارها از فساد در دولت انتقاد کرده و همچنین مقابل زوما ایستاد و ادعا کرد که سازمان های فاسد به رئیس جمهور مرتبط هستند. در این میان تضعیف وضعیت اقتصادی در این کشور و رسوایی های متعدد فساد شخص رئیس جمهور باعث شده تا محبوبت وی بشدت کاهش پیدا کند و همزمان فشارها برای کناره گیری او افزایش یابد. این در حالی است که چند روز پیش نیز رئیس پارلمان آفریقای جنوبی اعلام کرده بود پارلمان موضوع سلب اعتماد از زوما را بررسی خواهد کرد.