آرشیو چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۶۴۶۸
اقتصادی
۶
گزارش

قرارداد هما و <ای تی آر> امضا شد

4 هواپیمای ایتالیایی تا 2 هفته دیگر به آسمان ایران می رسند

قرارداد شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با شرکت هواپیماسازی ATR برای خرید 20 فروند هواپیمای ATR 72-600 به امضای مقامات دو کشور رسید.

ایران همزمان در کنار برنامه ریزی برای خرید هواپیماهای غول پیکر مسافربری به منظور افزایش توان فرودگاه های کوچک خود نسبت به خرید هواپیماهای با برد کوتاه و ظرفیت مسافرپذیری پایین اقدام کرده است که در نخستین گام به امضای موافقت نامه با این شرکت هواپیماساز ایتالیایی منجر شده است. به این ترتیب تا 15 روز دیگر، پای 4هواپیمای ایتالیایی به آسمان ایران باز می شود و 9 فروند دیگر از آن تا پایان سال 2017 به ایران تحویل داده خواهد شد. 7 هواپیمای دیگر نیز در سال 2018 به ایران می رسند.

اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی درباره جزئیات این قرارداد می گوید: «برای تمام 20 فروند هواپیمای ای.تی.آر نیز مانند ایرباس و بوئینگ فاینانسور وجود دارد؛ سری اول(4 فروند آماده تحویل) از محل پیش پرداخت ها خریداری شد و با نهایی شدن و اجرای فاینانسور پیش پرداخت ها جبران می شود.» او درباره علت طولانی شدن مذاکرات با ای.تی.آر نیز چنین توضیح داد: در جریان مذاکرات خرید هواپیماها در ابتدا باید مطمئن می شدیم که خدمات بعد از فروش را می توانیم داشته باشیم، این خدمات پس از فروش دو دسته هستند، یک خدمات اصلی است که باید از سازنده موتور بگیریم و دوم خدماتی که از باقی عوامل گرفته می شود. بر اساس توضیحات فخریه کاشان، در ابتدا قرار بود شرکتی کانادایی برای ارائه خدمات پس از فروش با ایران قرارداد ببندد اما هواپیمایی ای.تی.آر موفق به آوردن این شرکت پای میز مذاکره نشد. در نهایت ای.تی.آر اعلام کرد که ایران می تواند از خود شرکت ایتالیایی-فرانسوی ای.تی.آر خدمات پس از فروش را به صورت مستقیم دریافت کند.