آرشیو سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۴۸۰۱
صنعت
۸

مروج حسینی:پارچه های قاچاق کانتینری وارد می شوند

محمد مروج حسینی، رئیس هیات مدیره انجمن نساجی ایران، با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب نسبت به برخورد با واردات بی رویه کالاها به خبرنگار ما گفت: درحالی که بسیاری از کارخانه های ایران به دلیل واردات و قاچاق پارچه زمینگیر شده اند، همچنان شاهد واردات غیرقانونی کانتینرهای پارچه به کشورمان هستیم.

مروج حسینی با تاکید برکاهش تولید کارخانه های نساجی ایران افزود: قاچاق و واردات بی رویه پارچه باعث شده تا بسیاری از کارخانه ها به حالت نیمه تعطیل در آمده باشد و آنهایی هم که مشغول تولید هستند تنها با یک سوم ظرفیت تولید می کنند و همین نکته عاملی در افزایش قیمت تمام شده محصولات این واحدهای تولیدی شده است.

این مقام صنفی معتقد است مبداء اغلب پارچه های وارداتی به بازار ایران، هندوستان، چین و پاکستان است و تمام آنها از مبادی قانونی اما به صورت غیرقانونی وارد سرزمین اصلی می شوند.

رئیس هیات مدیره انجمن نساجی ایران در ادامه افزود: همان طور که رهبر معظم انقلاب تاکید فرموده اند باید نسبت به واردات کالاهایی که تولید داخلی نداریم برنامه ریزی کنیم. به عنوان مثال برای فاستونی و پلی استر درحالی که به دلیل مشکلات موجود می بینیم نه تنها این نوع پارچه وارد کشورمان می شود، بلکه در کنار آنها تمام آنچه داخل کشورمان نیز تولید می کنیم وارد بازار شده است.

مروج حسینی با اشاره به تاثیر منفی واردات به تولیدکنندگان گفت: واردات کالاهای مشابه تولیدات ایران به دلیل این که قدرت رقابت را از تولیدکنندگان داخلی حذف می کند بسیار مخرب است و باعث بیکاری متخصصان و جوانان این مرز و بوم می شود چون پارچه های وارداتی بدون پرداخت مالیات های قانونی وارد کشورمان شده اند. این کالاها مالیات بر ارزش افزوده نیز ندارند؛ پس در واقع دو مزیت قابل توجه نسبت به تولیدکنندگان داخلی دارند و در نهایت تولید ایران را حذف خواهند کرد.

رئیس هیات مدیره انجمن نساجی ایران تاکید کرد: بنکدارانی که افراد بسیار متمکنی هستند، پارچه وارد می کنند و گهگاه کارخانه دارانی که تحت فشار تولید هستند نیز مجبور به واردات غیرقانونی پارچه از خارج می شوند.

محمد مروج حسینی گفت: فروش مجدد پارچه هایی که به عنوان قاچاق توقیف شده اند، ضرری جدی به تولید داخلی وارد می سازد و حتی در برخی موارد قاچاقچیان در لباس مشتری کالاهای قاچاق توقیف شده را دوباره می خرند.