آرشیو شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۶۴۷۶
سیاسی
۲۱

اسحاق جهانگیری؛ مدافع دولت

به موازاتی که فهرست نامزدهای اصولگرا برای تنگ کردن عرصه مبارزه بر روحانی طولانی تر می شد، اصلاح طلبان بیشتر مصمم می شدند تا حسن روحانی را تنها به میدان نفرستند. همان زمان که اعلام شد اصولگرایان می خواهند پر تعداد به عرصه بیایند، شماری از اصلاح طلبان پیشنهاد دادند یکی از نزدیکان دولت برای دفاع از عملکرد روحانی داوطلب شود و پیش از رای گیری به نفع حسن روحانی انصراف دهد. در این میان، از مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی نقل قول هایی در این خصوص مطرح شد. شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان، تصمیم گیری در این باره را به حسن روحانی واگذار کرد. با این حال صبح واپسین روز نام نویسی ها، حسین مرعشی، عبدالواحد موسوی لاری و حسین کمالی به دیدار حسن روحانی می روند و در این باره با او گفت وگو می کنند. ساعتی بعد بود که اعلام شد قرعه کار به نام اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری افتاده است. به گفته جهانگیری، وی حدود 4 ساعت پیش از بسته شدن درهای ستاد انتخابات کشور به این تصمیم می رسد که نام نویسی کند.

وی بعد از ثبت نام در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: «آنچه که دولت یازدهم تحویل گرفت و آنچه که امروز در اختیار مردم ایران قرار داده تفاوتش زمین تا آسمان است و یکی از انگیزه هایم همین خواهد بود که مشخص و برای مردم همه ابعاد مختلف را باز کنم در زمینه اقتصاد، سیاست داخلی، اختلافات داخلی بین ارکان مختلف نظام، مسائل بین المللی و فرهنگی و ازهمه مهم تر و بدتر بحثی که در زمینه فساد وجود دارد حتما برای مردم عزیز ایران که گوش های شنوای زیادی هم هست بازگو خواهم کرد و از کارنامه دولت در حد وسع و توان خود دفاع خواهم کرد.»

وی تاکید کرد: «من و آقای روحانی در کنار هم و مکمل هم هستیم.»

جهانگیری از اعضای ارشد حزب کارگزاران سازندگی است؛ او در فاصله سال های 76 تا 84 وزیر صنایع و معادن بود. جهانگیری در مجلس دوم و سوم شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم جیرفت در پارلمان حضور داشت. وی بعد از استقرار دولت یازدهم، از سوی روحانی به عنوان معاون اول معرفی شده و فعالیت می کند.