آرشیو شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۶۴۷۶
اقتصادی
۶

وزیر اقتصاد مطرح کرد: بی سابقه بودن همزمانی نفت ارزان و تورم پایین

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: یک مقطع را در تاریخ ایران پیدا کنید که قیمت نفت ارزان شده اما تورم افزایش پیدا نکرده باشد و رکود افزایش نیافته باشد.

به گزارش ایرنا، علی طیب نیا در دومین کنفرانس بین المللی سرمایه گذاری در دانشگاه لرستان اظهار کرد: یکی از سیاست های دولت برقراری ثبات در عرصه اقتصاد کشور است و باید گفت به رغم تحریم های بی سابقه و کاهش قیمت نفت، ما و مردم توانستیم از یک تورم دو رقمی به یک تورم تک رقمی برسیم.

طیب نیا با بیان اینکه البته داشتن تورم تک رقمی اهمیت زیادی ندارد و اهمیت این موضوع در جایی مشخص می شود که شرایط گذشته خود را ببینیم افزود: برداشتی بود که وقتی تحریم ها اعمال می شود توان تولید در هم شکسته می شود و یک تورم افسارگسیخته حاکم می شود اما خوشبختانه به رغم وجود این تحریم ها و تکانه های شدید قیمت نفت، هم تورم را مهار کردیم و هم رشد اقتصادی ایران را مثبت کردیم.

وی افزود: شما یک مقطع را در تاریخ ایران پیدا کنید که قیمت نفت ارزان شده اما تورم افزایش پیدا نکرده باشد و رکود افزایش نیافته باشد.

باید گفت این تنها مقطعی است که با وجود تکانه شدید نفت و تحریم ها هم تورم نزولی است و هم رشد اقتصادی مثبت است و این یعنی اینکه ضریب تاب آوری اقتصاد افزایش یافته است.

به گفته وی در سال 95 کل درآمد نفت 73 هزار میلیارد تومان و درآمد مالیات 113 هزار میلیارد تومان بود که این نسبت نشان از فزونی 50 درصدی درآمد مالیات است.

وی گفت: امروز دو سال است که تراز تجاری غیرنفتی کشور مثبت شده است که برای نخستین بار در تاریخ معاصر ایران بوده یعنی از راه صادرات غیرنفتی نیاز خود را تامین می کنیم.

وی بابیان اینکه اگرچه برجام راه خود را ادامه می دهد و امیدواریم شاهد طولانی شدن اجرای برجام از سوی طرف های مقابل نباشیم افزود: 12 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی سال گذشته داشتیم ولی امیدواریم امسال این میزان باز هم بیشتر شود.