آرشیو دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۱۱
حوادث - اخبار کشور
۱۱

رئیس انجمن ارگانیک: دولت هیچ کمکی برای تولید محصولات ارگانیک نکرده است

رئیس انجمن ارگانیک ایران گفت: تا امروز هیچ گونه کمک و یارانه ای از سوی دولت برای تولید محصولات ارگانیک تخصیص داده نشده است.

سید رضا نورایی با اشاره به اینکه در همه جای دنیا گواهینامه مشخص کننده ارگانیک بودن و یا نبودن کالا است، به فارس گفت: بجز ارائه گواهینامه های معتبر ادعای ارگانیک بودن مورد قبول نیست.

نورایی استاندارد یازده هزار ایران و استاندارد اتحادیه اروپا را مبنای این گواهینامه دانست و افزود: استاندارد اتحادیه اروپا از جمله گواهینامه های معتبر جهانی است.

وی تاکید کرد: مردم ادعای کالای ارگانیک را تنها بر مبنای این گواهینامه ها قبول کنند.

رئیس انجمن ارگانیک ایران اظهار داشت: مردم برای شناخت شرکت های معتبر توزیع کننده ارگانیک که زیر نظر این انجمن هستند، می توانند به سایت انجمن مراجعه کنند.

نورایی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بحث ارگانیک بودن در میان مصرف کنندگان داغ شده است، گفت: این توجه خواه ناخواه باعث بروز تقلب و سوءاستفاده هایی در این زمینه شده است که برای حل این معضل با کمک سازمان حمایت از مصرف کننده سطح بازرسی های خود را فشرده تر کرده ایم.

وی با بیان اینکه برند انجمن ارگانیک و شناسه هجده رقمی درج شده بر روی محصول مبنای شناخت کالای ارگانیک است، تصریح کرد: این شناسه نشان دهنده محل تولید کالا و شرکت بازرسی آن است و تمامی شاخص هایی که یک مصرف کننده نیاز دارد در این شناسه هجده رقمی ثبت شده است.

نورایی با اشاره به اینکه انجمن ارگانیک زیر نظر اتاق بازرگانی ایران فعالیت می کند، گفت: خوشبختانه موضوع ارگانیک ها در برنامه ششم توسعه گنجانده شده است.

رئیس انجمن ارگانیک ایران ادامه داد: برای فراگیر شدن استفاده از این محصولات سالم نیازمند کمک و همراهی مراجع دولتی هستیم، هر دولتی می تواند به عنوان بازو و کمک کننده سلامت کشور وارد عمل شود.

وی با تاکید بر اینکه مبنای تولید ارگانیک سموم سبز هستند، اظهارداشت: امروز نهاده های مجاز در کشاورزی ارگانیک روز به روز افزایش می یابد و باید بدانیم مبارزه بیولوژیکی آثار سوء محیط زیستی را به همراه ندارد.

نورایی خاطرنشان کرد: تا امروز هیچگونه کمک و یارانه ای از سوی دولت برای تولید محصولات ارگانیک ارائه نشده و انتظار ما این است در آینده با توجه منویات رهبری و توجه برنامه ششم توسعه به موضوع ارگانیک ها؛ یارانه های مورد نظر را از سوی دولت دریافت کنیم.