آرشیو دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۴۸۱۱
اقتصاد
۴

وعده جلوگیری از خام فروشی عملی نشد

دبیر سندیکای آلومینیوم با اشاره به بی پاسخ ماندن بیانیه سال گذشته صنعتگران در مورد خام فروشی مواد اولیه موردنیاز صنایع داخلی در بازارهای جهانی خطاب به رئیس جمهور گفت: هر کیلو آلومینیوم 300 تومان گران تر از نرخ صادراتی در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار می گیرد.

آریا صادق نیت حقیقی در گفت وگو با فارس با اشاره به این که برخی مواد اولیه موردنیاز صنایع داخلی با قیمت پایین صادر می شود، اظهار کرد: برای حل این مشکل، سال گذشته 14 تشکل صنعتی، نامه ای به رئیس جمهور نوشتند و خواستار جلوگیری از خام فروشی این مواد شدند.

وی با بیان این که تاکنون پاسخی به این درخواست صنعتگران داده نشده است، افزود: در وزارت صنعت نیز جلسه ای در این مورد برگزار نشد و مشکل تولیدکنندگان همچنان برقرار است. دبیر سندیکای آلومینیوم تصریح کرد: در نامه به رئیس جمهور، پیشنهاداتی برای رفع معافیت مالیاتی صادرات مواد خام، وضع عوارض برای صادرات برخی مواد اولیه و همچنین اصلاح نرخ های فروش این مواد به منظور جلوگیری از صادرات ارزان مواد خام و گران فروشی به صنایع داخلی ارائه شد که تاکنون به نتیجه ای نرسیده است.

حقیقی با اشاره به این که خام فروشی مواد اولیه بیشتر در مورد فولاد، آلومینیوم، روی و مس صورت می گیرد، گفت: درخواست ما از رئیس جمهور این بود که صنایع داخلی در اولویت دریافت مواد اولیه قرار گیرد و این مواد با نرخی هم اندازه قیمت های صادراتی یا پایین تر از آن به تولیدکنندگان کشور عرضه شود. وی با بیان این که هم اکنون قیمت صادراتی مواد خام، پایین تر از نرخ فروش آن به صنایع داخلی است، گفت: هر کیلو آلومینیوم با قیمتی حدود 1980 تومان صادر می شود، در حالی که قیمت عرضه این ماده اولیه به صنایع داخلی حدود 2080 تومان است و به این ترتیب هر کیلو آلومینیوم صادراتی تقریبا 300 تومان ارزان تر از نرخ عرضه به صنایع داخلی، به خارجی ها فروخته می شود. حقیقی ادامه داد: وزیر صنعت دستوری مبنی بر در اولویت قرار گرفتن صنایع داخلی برای دریافت مواد اولیه صادر کرده و خواسته که این مواد ارزان تر از قیمت های صادراتی به تولیدکنندگان داخلی عرضه شود، اما این مساله اجرایی نشده است.