آرشیو دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۴۸۱۱
اقتصاد
۴

قاچاق گسترده کالا برخی صنوف را از بین برد

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران با بیان این که با ورود کالای قاچاق عرصه را بر کالای داخلی تنگ می کنیم، گفت: در سال های گذشته شاهد بوده ایم، بعضی صنوف به دلیل هجوم کالای خارجی محو شدند که این مساله در برهه ای برای صنعت کفش اتفاق افتاد.

به گزارش تسنیم، آرمان خالقی درباره ریشه های پدیده قاچاق اظهار کرد: نیاز به یک کالا در بازار باعث می شود آن کالا عرضه شود و مورد استقبال مصرف کنندگان قرار گیرد. ورود کالای قاچاق طبیعتا به دلیل وجود یک تقاضا و پذیرش توسط مصرف کنندگان ایرانی است.

وی ادامه داد: این کالای قاچاق همچنین باید نسبت به کالای ایرانی یا قیمت پایین تری داشته باشد یا از نظر فرم و تنوع وضعیت بهتری داشته باشد یا این که از نظر تبلیغاتی مصرف کننده ایرانی را برای استفاده ترغیب کند، زیرا مصرف کننده نسبت به آن کالا احساس نیاز پیدا می کند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران ورود کالا از خارج از مرزها به داخل را تابع ضوابطی دانست و عنوان کرد: به طور طبیعی باید برای حضور کالا در ایران سختگیری هایی وجود داشته باشد و حتی با نرخ تعرفه ای که برای ورود تعریف می شود ممکن است این کالا به سمت قاچاق سوق داده شود.

آرمان خالقی تصریح کرد: با ورود کالای قاچاق، بازار و عرصه را بر کالای داخلی تنگ می کنیم و در حقیقت هم بازار را از دست می دهیم و هم برخی واحدهای تولیدی به سمت ورشکستگی می روند. در سال های گذشته شاهد بوده ایم، بعضی از صنوف به دلیل هجوم کالای خارجی محو شدند که این مساله در برهه ای برای صنعت کفش اتفاق افتاد.