آرشیو پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۲۰
اقتصادی
۴

اشتغالزایی برای 42 بانوی بی سرپرست با تشکیل تعاونی گلیم بافی

یک کارآفرین با تشکیل شرکت تعاونی گلیم بافی و تابلوفرش برای 42 بانوی خودسرپرست و بی سرپرست شغل ایجاد کرده است.

به گزارش کیهان، محبوبه ساعدی اهل شهرستان مهاباد از توابع استان کردستان ضمن مشغول کردن این تعداد بانو در منازل خودشان و یا در کارگاه اقدام به خرید تولیداتشان و صدور به کشورهای عراق و حتی کانادا کرده است.

تولیدات این شرکت تعاونی در سال به طور میانگین حدود 297 مترمربع گلیم و تابلوفرش می باشد. این کارآفرین مهابادی می گوید: قدمت فرش بافی در کردستان را می بایست در سده های طولانی دانست، بر اساس مطالعات انجام شده مراکز شمالی استان کردستان، دارای سوابق طولانی تری در قالی بافی هستند که مضمون برخی از نقوش آنها(نقوش باغی و گلستان) تاریخی بیش از هزار سال را برای آن رقم می زند.

محبوبه ساعدی اضافه کرد: قالی کردستان به عنوان یکی از معروف ترین قالی های ایرانی به سه سبک «بافت سنه»، «بافت بیجار»(گروس) و «بافت عشایری» موجود است.

قابل ذکر است که سالانه 500 هزار مترمربع فرش در سنندج تولید می شود.

بر اساس اخبار سال 94، 85 هزار کردستانی در حوزه فرش دستباف فعالیت داشتند که از این مجموع تعداد 22 هزار و 500 نفر تحت پوشش بیمه های تامین اجتماعی قرار گرفتند.

آیینه کاری سنتی ایرانی توسط زوج بازنشسته تنکابنی

سیدمحمدحسین مدنی کارآفرین تنکابنی هم به همراه همسرش از هنرمندان در عرصه آیینه کاری سنتی ایرانی می باشد که پس از بازنشسته شدن از روی علاقه به این هنر، کارگاهی را در منزل خود ایجاد نمود.

به گفته این کارآفرین، او در اندک زمان کوتاهی توانسته انواع محصولات صنایع دستی آیینه کاری شده نظیر صندوقچه های سنتی، جاعروسکی، گلدان را تولید کند.

مدنی می گوید: ما تاکنون تولیدات خود را به نمایشگاه های بین المللی که در سطح استان مازندران و تهران برگزار شده ارائه کرده ایم و با استقبال خوبی نیز مواجه شده ایم و تلاش داریم تا این کار را ادامه دهیم.