آرشیو شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۴۸۲۱
جهان
۶

ترکیه همچنان از نحله گولنیسم رنج می برد

بکیر بوزداک، وزیر دادگستری ترکیه و دیگر مقام های این کشور در دیدارهای خود با مقام های آمریکایی تلاش می کنند تا آنها را به استرداد فتح الله گولن، روحانی ترکیه ای مقیم آمریکا که متهم به هدایت و رهبری کودتای 15 جولای سال 2016 ترکیه است، راضی کنند. در همین حال ترکیه دست به اخراج های گسترده در داخل می زند تا بتواند ته مانده های اندیشه گولنیسم را که در گذشته همپیمان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور فعلی ترکیه بودند و علیه سیستم سکولار مبارزه می کردند از نهادهای دولتی بزداید.

در همین رابطه، دیروز جمعه یک روزنامه ترکیه ای گزارش داد، پلیس این کشور 53 کارمند سابق بورس استانبول را به اتهام ارتباط با سازمان فتح الله گولن بازداشت کرده است.

به گزارش روزنامه خبر ترک، دادستان های ترکیه دستور بازداشت 102 نفر را پیرو تحقیقات درباره عوامل مرتبط با گولن داده اند. طبق گزارش نشریه مذکور، نیروهای امنیتی ترکیه دست به حملات صبحگاهی در 70 منطقه زده و متهمانی را که شامل افراد کنار گذاشته شده از بازار بورس استانبول بعد از کودتای نافرجام می شدند، دستگیر کردند. طبق آمار رسمی تاکنون نزدیک به 49 هزار نفر در ارتباط با کودتای نافرجام ژوئیه 2016 ترکیه بازداشت شده اند و حدود 150 هزار نفر نیز در ارتباط با این کودتا هدف تحقیقات قرار دارند.

این وضعیت در حالی است که تعدادی از افراد متهم به ارتباط با سازمان گولن در چند ماه اخیر به دیگر کشورها پناهنده شدند. چند روز پیش نیز منابع خبری از پناهندگی تعدادی از نظامیان ترکیه به آلمان خبر داده اند.

بر همین اساس، مالزی نیز اقدام به استرداد سه تبعه ترکیه ای تحت تعقیب از سوی آنکارا به اتهام ارتباط با کودتای نافرجام سال گذشته در این کشور کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خالد ابوبکر، رئیس پلیس مالزی اعلام کرد: این اتباع ترکیه ای پنجشنبه شب به آنکارا مسترد شدند.

چند گروه حقوق بشری پیشتر نسبت به تسلیم شدن مالزی در مقابل فشارهای ترکیه برای استرداد این اتباع اظهار نگرانی کرده بودند.

خالد در بیانیه ای گفت: تحقیقات پلیس مالزی نشان داد آنها در فعالیت های مرتبط با سازمان تروریستی فتح الله گولن دست داشته و تحت تعقیب ترکیه قرار داشتند. به گفته این مقام پلیس مالزی، اسناد مسافرتی این سه نفر توسط آنکارا لغو شده بودند و آنها مهاجر غیرقانونی در مالزی محسوب می شدند.