آرشیو دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۶۵۰۱
زندگی: سلامت
۱۴
پیشگیری و سلامت

آیا سکته قلبی موروثی است؟

اگر در خانواده ای فردی دچار سکته قلبی شده باشد، ناخودآگاه نزدیکان او، بخصوص فرزندانش، به این فکر می افتند که شاید آنها هم در آینده نزدیک دچار مشکلات قلبی از جمله سکته شوند.

دکترایرج فاضل، رئیس جامعه جراحان ایران در حاشیه چهل و یکمین کنگره جامعه جراحان ایران در گفت و گو با «ایران»، با اشاره به اینکه مساله ژنتیک هم می تواند در بروز سکته قلبی نقش داشته باشد، می گوید: ارث می تواند یکی از عوامل ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی باشد، اما عوامل زیاد دیگری هم وجود دارند و اگر از کنار آنها بی تفاوت عبور نکنیم، می توانیم تا حد امکان خود را از این خطر دور کنیم.

به گفته او، برای پیشگیری از سکته مغزی نمی توان آزمایش های خاصی را تجویز کرد و بیشتر از طریق علائم مربوطه می توان وقوع آن را تشخیص داد.

این فوق تخصص جراحی عروق، سیگار کشیدن را عامل بسیار خطرناکی در بروز سکته قلبی می داند و می افزاید: حتی تنفس در محیط اتاقی که در آن فردی سیگار می کشد می تواند سلامت قلب دیگران را تهدید کند، به همان نسبت در مقابل ورزش کردن می تواند شما را از ابتلا به بیماری های قلبی و خطر سکته دور کند.چاقی، استرس و عصبی بودن و فشارخون بالا هم هر یک به نوبه خود در بروز بیماری های قلبی – عروقی نقش دارند و ریسک بروز سکته را افزایش می دهند.