آرشیو چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۸۷۲
سیاست
۳

باقی: روحانی «هیئت نظارت بر اجرای قانون اساسی» را احیا کند

جماران: عمادالدین باقی، فعال حقوق بشر، درباره تحلیل خود از انتخابات 29 اردیبهشت گفت: رای مردم در این انتخابات نشان داد نمی توان به ایران و به سربازگیری از لشکر فقرا و توده های محروم طمع کرد.

او در بخش دیگر سخنانش ادامه داد: باید به این نکته هم توجه کرد که احیای «هیئت نظارت بر اجرای قانون اساسی» که طبق اصل 113 قانون اساسی جزء اختیارات و تکالیف رئیس جمهور است، باید انجام شود. این هیئت در زمان دولت آقای خاتمی تشکیل شد و آقای احمدی نژاد آن را در همان آغاز کار خود، منحل کرد و در اواخر دولتش فقط با انگیزه های سیاسی و جدلی، به فکر افتاد دوباره به آن برگردد.

باقی افزود: همچنین رفع بخشی از مسائل حقوق بشری بر عهده دیگران است. باید محققان و مجتهدان درباره مسائلی مانند موسیقی، کتاب، اعدام و سایر مجازات ها تحقیق و اجتهاد کنند و مسائل را حل کنند تا دست دولت هم بازتر شود. افراد و نهادهای مدنی هم نباید همه چیز را از دولت انتظار داشته باشند و باید به سهم خود برای پیشبرد حقوق بشر تلاش کنند و هزینه بدهند.

او اضافه کرد: این واقعیت که هر وقت مردم آمده اند، جناح راست شکست خورده است، باعث شده اصولگرایان به جای اینکه دلیل عدم اقبال مردم را درک و حل کنند، به این نتیجه برسند که از راه دموکراسی و صندوق رای، شانس شان کمتر است؛ بنابراین یا دنبال سنگ انداختن و به شکست کشاندن و بی اعتبارکردن دولت برمی آیند تا نشان دهند اگر مردم به آنها رای ندهند، اجازه نخواهند داد دولت دلخواه آنها کار کند؛ چنانکه در زمان خاتمی و دور اول روحانی عمل کردند تا مردم مایوس شده و با مکانیسم رای دادن قهر کنند؛ یا می کوشند بازی را برهم بزنند. در همه مواردی که اصلاح طلبان توانسته اند موفق شوند، به خاطر حضور جامعه مدنی بوده است. در ایران جامعه مدنی همواره تحت فشار بوده؛ اما جامعه مدنی در ایران ریشه دوانده و معدوم شدنی نیست و خود را در انتخابات نشان می دهد.