آرشیو دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۳۵
شهرستان ها
۷

مدیر عامل آب منطقه ای تهران اعلام کرد: فرونشست سالانه 16 سانتی متر از اراضی دشت ورامین

مدیرعامل آب منطقه ای تهران گفت: در دشت ورامین هم افت منابع آب زیرزمینی، فرونشست دشت و هم بازشدگی زمین را داریم که با توجه به اینکه در کنار راه آهن تهران - مشهد قرار دارد جای نگرانی وجود دارد.

محمدرضا بختیاری در حاشیه بازدید خبرنگاران از فرونشست زمین در دشت ورامین گفت: در حال حاضر منابع آبی استان تهران 150 میلیون متر مکعب بیلان منفی دارد و از این میزان 85 میلیون متر مکعب مربوط به دشت ورامین است.

وی با اشاره به اینکه ورامین جزء دشت های بحرانی کشور است، افزود: سالانه حدود 370 میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی در دشت ورامین برداشت می شود که از این میزان 340 میلیون متر مکعب مربوط به چاه های مجاز و 30 میلیون متر مکعب مربوط به چاه های غیر مجاز است.

وی اظهار داشت: 50 تا 60 میلیون متر مکعب آب در دشت ورامین کم داریم که به این معنا است که علاوه بر بستن چاه های غیر مجاز باید برداشت از چاه های مجاز را هم کنترل کنیم، زیرا برخی اضافه برداشت دارند و برخی نیز باید برداشت شان محدود شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران افزود: سال گذشته حدود 180 حلقه چاه غیر مجاز را مسدود کردیم که 10 میلیون متر مکعب آب ذخیره شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود 3200 حلقه چاه مجاز و غیر مجاز در دشت ورامین وجود دارد که از این تعدادحدود 1760 حلقه چاه مجاز و بقیه غیر مجاز است و از 370میلیون متر مکعبی که از منابع آب زیرزمینی برداشت می شود 340 میلیون متر مکعب مربوط به چاه های مجاز و 30 میلیون متر مکعب مربوط به چاه های مجاز است. این ارقام نشان می دهد که چاه های مجاز با دبی بالا برداشت می کنند که برای حل این موضوع باید کنتور هوشمند نصب شود، چاه های غیر مجاز بسته شوند و تغذیه مصنوعی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه کار تغذیه مصنوعی را در ورامین و دشت شهریار آغاز کرده ایم، افزود: با انجام تغذیه مصنوعی در شهریار تا 15 متر افزایش آب زیرزمینی داشته ایم.

مدیر عامل آب منطقه ای تهران با بیان اینکه سالانه حدود یک متر و 30 سانتی متر افت آب زیرزمینی اتفاق می افتد، گفت: سالانه 16 سانتی متر فرونشست داریم که ناهمگونی این اتفاق خطرناک است.