آرشیو دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۳۵
اقتصادی
۴

عضو کارگری شورای عالی کار: دولت مستندات ایجاد 70 درصد اشتغال با کارورزی را ارائه کند

عضو کارگری شورای عالی کار گفت: آقایان مدعی ایجاد اشتغال 70 درصدی با طرح کارورزی هستند که ما قبول نداریم، اگر شغل ایجاد کرده اند مستنداتش را اعلام کنند.

علی خدایی، در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: تنها تفاوت طرح کارورزی با طرح استاد شاگردی در شرط سنی برای متقاضیان است. طرح استاد شاگردی همه اقشار جامعه را مشمول می شد اما طرح کارورزی مختص فارغ التحصیلان است. با توجه به اینکه طرح کارورزی تکرار طرح شکست خورده استاد شاگردی است درخواست جلسه فوری شورای عالی کار برای بررسی طرح کارورزی را داده ایم.

وی ادامه داد: در طرح استاد شاگردی فعالیت شاگرد رایگان بود اما در طرح کارورزی دولت حدود 310 هزار تومان به کارجویان پرداخت می کند. یک فارغ التحصیل دانشگاهی قبل از خارج شدن از دانشگاه حداقل سه نوبت کارورزی را طی می کند بنابراین نیازی به این تجربه ندارد. به جای آنکه سیستم آموزشی خود را درست کنیم، برنامه ریزی برای یک طرح دیگر کارورزی داریم؟ در این طرح آمده است که بعد از شش ماه هیچ الزامی برای به کارگیری کارورز از سوی کارفرما وجود ندارد. عملا این طرح سوء استفاده از نیروی کار است. اگر قرار است افراد در کارخانه ها مشغول کار شوند دیگر چه نیازی به سازمان فنی و حرفه ای است؟

عضو کارگری شورای عالی کار بیان کرد: دولتی ها مدعی اجرای این طرح طی یک سال گذشته در چند استان هستند، آن وقت تازه می خواهند شیوه نامه کنترلی تهیه کنند؟ این طرح چگونه طی یک سال گذشته بدون آنکه مکانیزم های نظارت بر عملکرد کارورز و کارفرما داشته باشد اجرا شده است؟

خدایی افزود: دولتی ها معتقدند با اجرای آزمایشی طرح کارورزی حدود 70 درصد کارورزان از سوی صاحبان مشاغل و کارفرمایان جذب کارگاه یا بنگاه اقتصادی مربوطه شده اند. اگر مدعی ایجاد 70 درصد شغل با این طرح هستند، نتایج را در اختیار ما قرار دهند. من معتقد هستم تا این مرحله آقایان در حال زیرپا گذاشتن مواردی از قانون هستند. دولت به تنهایی حق تفسیر قانون یا عوض کردن آن را ندارد. اینکه بیان می کنند این طرح را اجرا می کنیم، این سوال مطرح است به پشتوانه کدام قانون این طرح را اجرا می کنید؟ به جای اینکه زیرساخت های اقتصادی اصلاح شود از جیب خالی کارگران هزینه می کنند.