آرشیو دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۳۵
اقتصادی
۴

یک مسئول جهاد کشاورزی خبر داد: فروش خرمای ایران به انگلیس

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه خرمای ایران مانند نفت بصورت خام صادر می شود، گفت: برندهای انگلیسی در حالی در بازارهای جهانی حضور مناسبی دارند که خرمای خود را از ایران می خرند.

حلیم کوتی، در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم درباره وضعیت کیفی خرمای تولید شده در کشور افزود: در بخشهایی مانند بوشهر و بندرعباس مقداری ضایعات خرما وجود دارد اما در منطقه ای مانند خوزستان نه تنها ضایعات وجود ندارد بلکه رقم آن تجاری وصادراتی است.

وی درباره وضعیت صادرات خرما، اضافه کرد: مشکل پیش روی صادرات خرما وجود ندارد، اما متاسفانه خام فروشی خرما مانند سایر محصولات صادراتی مثل نفت، زعفران و پسته در جریان است.

وی با بیان اینکه ایجاد ارزش افزوده بیشتر بر روی خرما در کشورهای ثانویه صادرکننده این محصول انجام و سود بیشتری نصیب آنها می شود اظهار داشت: در صورتی که ارزش افزوده بیشتری نیز بر روی خرما انجام شود آن را از ایران نمی خرند و برندهایی از کشورهایی مانند انگلستان مشتری خود را از گذشته در بازارهای جهانی دارد.

وی افزود: کشورهای اروپایی، روسیه و امارات خرمای ما را خریداری می کنند و به کشورهای دیگر صادر می کنند و امارات با وجود اینکه تولید بالایی دارد خود واردکننده این محصول برای صادرات مجدد است.

کوتی در پایان گفت: در بازاری که کشورهای بزرگ صادر کننده خرما (فرآوری شده) در اختیار دارند ایران حضوری در آن ندارد.