آرشیو دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۶۵۱۷
زندگی: سلامت
۱۴
الو دکتر 8471187

علل دردهای ناگهانی مفاصل

دکتر رضا شیاری (فوق تخصص روماتولوژی)

مردی 42 ساله هستم و مدتی است که بدون هیچ پیش زمینه ای دچار درد در ناحیه مفاصل و عضلات شده ام. می خواستم بدانم این دردها از کجا و به چه علتی عارض شده است؟ آیا ممکن است با استفاده از مسکن خود به خود خوب شوم یا احتمال دارد مبتلا به روماتیسم شده باشم و حتما باید به پزشک مراجعه کنم؟

نمی توان به همین راحتی گفت که هر درد مفصلی نشانه بیماری روماتیسمی است. درد در مفاصل، علل مختلفی می تواند داشته باشد، و هر دردی را که در مفاصل یا عضله های خود حس کنید نباید بلافاصله به آرتریت ربط بدهید. ضربه های مختلف یا استفاده بیش از حد از مفاصل عضلات نیز می توانند در ایجاد درد موثر باشند؛ مثلا شخصی که عادت به ورزش یا کارهای سنگین ندارد اگر بدون آمادگی شروع به ورزش های سنگین یا دویدن طولانی کند یا حتی وسایل خیلی سنگین جابه جا کند مسلما دچار درد در عضلات و مفاصل می شود.

در موارد خاصی درد و احساس خشکی در مفاصل غیرطبیعی است و حتما باید با پزشک مشورت کنید، به عنوان نمونه چنانچه بدون هیچ علت مشخصی درد مفصلی شروع شود و درد مفصل بیش از چند روز ادامه پیدا کند و احساس تورم، قرمزی و گرما در مفصل داشته باشید حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. دقت داشته باشید که به طور متناوب از داروهای آرام بخش برای از بین بردن درد استفاده نکنید. آنچه در این رابطه از اهمیت بالایی برخوردار است، پیدا کردن منشا درد و سپس درمان آن است.

خود درمانی و استفاده از داروهای مسکن عموما عوارض جانبی گوناگونی در پی دارد.