آرشیو پنجشنبه ۸ تیر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۵۸
صفحه آخر
۱۲

حملات گسترده سایبری به روسیه و اکراین؛ دولت کیف از کار افتاد!

حملات سایبری فعالیت رایانه های هزاران شرکت را در روسیه مختل و دولت اوکراین را زمین گیر کرده است.

جنگ سایبری طی سال های اخیر به عرصه جدیدی برای زورآزمایی دولت ها تبدیل شده است ناشناس بودن مهاجم، هزینه کم، احتمال موفقیت بالا و سلب مسئولیت و انداختن آن به گردن هکرها از مزایای جنگ های سایبری است که دولت ها را ترغیب به پیگیری آن می کند. روز سه شنبه نیز هزاران شرکت در سراسر جهان و از جمله روسیه و اوکراین هدف حمله سایبری قرار گرفت. «کوستین رایو» رئیس بخش تحقیقات بین المللی شرکت روسی ضدویروس «کاسپرسکی» روز سه شنبه اعلام کرد: بدافزار «پتیا» شرکت های بزرگ در روسیه و اوکراین و برخی کشورهای دیگر را مورد حمله قرار داده است.

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه به نقل از «رایو» اعلام کرد: در روسیه و اوکراین ده ها هزار رایانه شرکت های مختلف ازجمله روس نفت و باش نفت هدف حمله سایبری قرار گرفته است. نیروگاه آسیب دیده هسته ای چرنوبیل در اوکراین نیز پس از حمله بدافزار پتیا، از شبکه رایانه ای خارج شد. همچنین، پلیس سایبری اوکراین نیز هدف هجوم بدافزاری قرار گرفته است. معاون نخست وزیر اوکراین هم سه شنبه تاکید کرد که شبکه رایانه ای دولت در کیف از کار افتاده است.

تاکنون مجموعه گسترده ای از بانک ها، نهادها و ادارات دولتی، شرکت های بزرگ و شبکه های حمل و نقل در سراسر جهان هدف این حمله سایبری قرار گرفتند. علاوه بر 80 شرکتی که در روسیه و اوکراین قربانی شدند، حملاتی هم علیه شرکت حمل و نقل دریایی «مرسک» دانمارک، غول تبلیغاتی بریتانیا و گروه صنعتی «سن-گوبن» فرانسه صورت گرفت.شماری از بیمارستان های آمریکا هم هدف قرار گرفتند.

حمله مشابهی هم در ماه گذشته میلادی گزارش شد که در آن بیش از 150 کشور و در مجموع 200 هزار فرد و نهاد قربانی باج افزار «وانا کرای» شدند.