آرشیو چهارشنبه ۱‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۰۴
اقتصادی
۴

مشاور رئیس جمهور: مردم مجبورند برای دریافت تسهیلات بانکی سود 28 درصد بپردازند

مشاور رئیس جمهور با انتقاد شدید از سیستم بانکداری کشور گفت: مردم مجبورند برای دریافت تسهیلات بانکی سود 28 درصد بپردازند.

به گزارش تسنیم، اکبر ترکان درگفت و گو با رادیو با بیان اینکه اگر بخواهیم در نظام های مدیریتی خود را با کشورهای صنعتی مقایسه کنیم در حوزه تکنولوژی، صنعت، بیوتکنولوژی و فن آوری فضایی نقص هایی داریم، اظهار داشت: اما در نظام بانکداری عقب مانده ترین نظام را داریم و با دنیا فاصله زیادی داریم و مردم مجبورند برای دریافت تسهیلات بانکی سود 28 درصد بپردازند.

وی با بیان اینکه هیچ کسب و کاری نیست که سود 28 درصدی داشته باشد، افزود: بنابراین نظام بانکی ما اکنون مشوق تولید نیست.

مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه سه پایه کج در بانکداری کشورمان وجود دارد، ادامه داد: این سه پایه در قانون بانکداری بدون ربا نیز وجود نداشت اما اکنون شاهد آن هستیم؛ سود علی الحساب، سود روز شمار و سود بر حساب های جاری که باعث می شود بانک ها برای پرداخت آنها خدمات اعطای تسهیلات شان را گران کنند.

ترکان با اشاره به اینکه سود 28 درصد اعلامی بانک ها که برای پرداخت وام نیز اعلام می کنند غیر واقعی بوده و مقدار واقعی بیشتر است گفت: چرا که برای دریافت تسهیلات باید مقداری از پول شما در نزد بانک ها باقی بماند که اگر سود آن نیز محاسبه شود سود بانک ها از اعطای وام به مراتب بیشتر خواهد بود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد ویژه اقتصادی بیان کرد: بزرگترین رسالت دولت دوازدهم اصلاح این سیستم معیوب است و اگر دولت نتواند این سیستم معیوب را اصلاح کند تولید در کشور با مشکل مواجه خواهد شد.

ترکان با بیان اینکه به دنبال آوردن بانک های بین المللی به مناطق آزاد کشور هستیم اضافه کرد: آوردن بانکهای بین المللی باعث ایجاد نظام مقایسه ای و در نتیجه اصلاح سیستم معیوب بانکی در کشور خواهد شد.