آرشیو پنجشنبه ۲‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۶۵۷۷
سیاسی
۲۱

وزیر امور خارجه خبر داد: صدور ویزا برای رفت و آمد دیپلمات های ایرانی و سعودی

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به تنش دیپلماتیک میان ایران و عربستان تاکید کرد که ایران همواره خواهان روابط خوب با همسایگانش در منطقه بوده است. محمد جواد ظریف در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه سیاست های عربستان در منطقه مخرب بوده و حتی به ضرر آن کشور تمام شده است، گفت:«ما در ایران بر ایجاد یک منطقه امن، قدرتمند و همگرا تاکید داریم و تحقق چنین موضوعی را در راستای منافع ملی ایران و منطقه می دانیم. سیاست ایران در تعامل با کشورهای منطقه و عربستان در همین چارچوب بوده و تغییری نکرده است. البته نیاز است هماهنگی و انسجام بیش تری در کشور در ارتباط با تصمیم گیری ها در عرصه های منطقه ای و بین المللی و همچنین عملکردهای داخلی تاثیرگذار بر این عرصه ها داشته باشیم».

ظریف با بیان اینکه ما همواره برای گفت وگو با عربستان آمادگی داشته ایم و آن را اعلام کرده ایم، ادامه داد:«اگر عربستان نگرش های منطقه ای اش را تغییر دهد، در چنین صورتی ما به مرحله ای می رسیم که امکان انجام اقدامات عملی در ارتباط با بهبود روابط دو کشور به وجود می آید».

وزیر امور خارجه درباره احتمال سفر هیاتی از عربستان برای بازدید از سفارتخانه و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد، اظهار داشت: «ویزا برای دو طرف جهت انجام این سفر صادر شده است. منتظر هستیم که اقدامات نهایی انجام شود تا دیپلمات های دو کشور بتوانند از سفارتخانه ها و کنسولگری هایشان بازدید کنند و احتمالا این اتفاق به بعد از ایام حج موکول می شود».

وزیر امور خارجه کشورمان، در ارتباط با اعزام حجاج ایرانی به خانه خدا بعد از یک وقفه یک ساله که در این ارتباط ایجاد شده بود، گفت: «در طول یک سال گذشته برادران خوب ما در بعثه رهبر معظم انقلاب و سازمان حج و زیارت زحمات زیادی را در ارتباط با فراهم کردن زمینه جهت اعزام حجاج ایرانی به عربستان متقبل شدند. مذاکرات طولانی و دشواری را در این ارتباط انجام دادند و اکنون خوشحال هستیم که با تلاش این دوستان بار دیگر زمینه برای حضور هموطنان مان در مکه مکرمه و مدینه منوره فراهم شده است». ظریف همچنین گفت که در دوره جدید یکی دو سفیر زن خواهیم داشت.