آرشیو چهارشنبه ۲۹‌شهریور ۱۳۹۶، شماره ۶۵۹۹
سیاسی
۲

دادستان تهران: 142 کیفر خواست علیه قضات در 2 سال گذشته صادر شده است

دادستان تهران از صدور هشت فقره کیفرخواست درخصوص جرایم امنیتی خبر داد و گفت که یکی از کیفرخواست ها مربوط به یکی از متهمان ضد انقلاب خارج نشین است که پرونده اش در دادگاه انقلاب تهران رسیدگی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، عباس جعفری دولت آبادی در دهمین نشست شورای معاونان دادستانی تهران در موضوع نظارت بر قضات، افزود: مرکز موسوم به مطالعات «ایران و عرب» به مدیریت این متهم، مجری برنامه های ضدامنیتی علیه ایران است. دادستان تهران به آمار پرونده های دادسرای کارکنان دولت و تعداد کیفرخواست های صادره علیه قضات طی دو سال اخیر اشاره کرد و در مقایسه آمار این دادسرا طی سال های 1394 و 1395 اظهار داشت: در سال 1394 میزان پرونده های ورودی به این دادسرا درخصوص قضات هزار و 622 فقره بوده که هزار و 509 فقره پرونده مختومه شده و 70 فقره کیفرخواست برای جرایم ارتکابی از ناحیه قضات صادر شده است. این در حالی است که در سال 1395 پرونده های وارده به دادسرای کارکنان دولت 2 هزار و 20 فقره بوده که 72 فقره کیفرخواست مربوط به جرایم قضات بوده است(142 مورد طی 2سال).

جعفری دولت آبادی آمار پنج ماهه نخست سال جاری این دادسرا را قرائت نمود که شامل 751 فقره ورودی، 241 فقره مختومه و صدور 21 فقره کیفرخواست برای قضات می باشد.

وی از تسامح در صدور احکام علیه قضاتی که مرتکب جرایمی چون رشوه شده اند، انتقاد نمود و با ذکر چند رای صادره از دادگاه ها درخصوص برخی قضات، اظهار داشت: در برخی پرونده ها درخصوص قاضی رشوه گیر با توجیهات غیرمنطقی، احکام خفیفی صادر می شود؛ مانند اینکه با استفاده از تخفیفات قانونی، مجازات های حبس و شلاق به جزای نقدی تبدیل شده یا به تعلیق مجازات حکم می شود.