آرشیو شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶، شماره ۴۹۲۹
جامعه
۱۴

ترویج فرهنگ عاشورا در فضای مجازی

عزیز نجف پور (کارشناس فضای مجازی)

همه ساله مشاهده می کنیم، استفاده از محتوای مربوط به محرم یا رمضان در این دو ماه توسط کاربران فضای مجازی در ایران، افزایش پیدا می کند.

این مساله به تبلیغات رسمی حکومتی وابسته نیست، چراکه فعالیت مذهبی در فضای مجازی، یکی از نیازهای امروز کاربران ایرانی است. این مساله حاوی دو پیام است. اول این که بیشتر مردم ایران، افرادی مومن و مسلمان هستند و طبیعتا کاربران فضای مجازی در این زمینه مستثنا نیستند. دوم این که یکی از دلایل رفتارهای بعضا ناهنجاری که در فضای مجازی می بینیم، این است که دست اندرکاران نتوانسته اند، ساختارهای مناسبی برای ترجمان هویت ایرانی اسلامی مردم در این فضا ایجاد کنند.

در فضای مجازی، موارد زیادی مشاهده می شود که جریان های مخالف با دین، صراحتا به مقدسات اسلامی توهین می کنند و علاوه بر آن، شبهات و انحرافات فکری زیادی را در ذهن کاربران ایرانی ایجاد می کنند. در این زمینه، لازم است، برای ترویج هرچه بهتر فرهنگ اسلامی و عاشورایی، هیات و گروه های مذهبی و شبکه گسترده روحانیت، در فضای مجازی به طور هماهنگ با یکدیگر حرکت کنند و پیرامون شبهات و تحریفاتی که درباره فلسفه دین و به طور خاص، فلسفه حرکت عاشورا مطرح می شود، به طور موثر روشنگری کنند. البته باید به این مساله توجه کرد که انجام فعالیت های مذهبی گوناگون در فضای مجازی، باید به حضور فیزیکی گسترده تر و پرشورتر مردم در مراسم مذهبی ماه محرم کمک کند. از این جهت، به هیات ها و گروه های فعال مذهبی در این زمینه توصیه می شود، به صورت دو وجهی فعالیت کنند، هم در فضای مجازی و هم در فضای حقیقی، به نحوی که فعالیت آنها در فضای مجازی، مکمل فعالیت آنها در سطح جامعه باشد. باید تولید محتوا و خدمات مذهبی در فضای مجازی به گونه ای صورت گیرد که کاربران این فضا هرچه بیشتر به شرکت در مراسم مذهبی ترغیب شوند. انجام این کار، تیزهوشی و خلاقیت خاص می طلبد و لازم است تولیدکنندگان محتوای مذهبی در فضای مجازی، آن را در خود تقویت کنند.