آرشیو سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶، شماره ۳۹۱۵
صفحه آخر
۱۶
رسانه باز

رسانه ها و سرایت دغدغه

جلال سمیعی

در ستون هفته پیش تاثیرگذارترین رسانه ها را در ایران نام بردیم و نفوذ توییتر و تلگرام و اینستاگرام را در مقایسه با صداوسیما و دیگر رادیو و تلویزیون ها و نشریات گفتیم: بحثی همواره مهم و همیشه در حال تغییر که مثل خود رسانه، یک موجود زنده و گاهی پیش بینی ناپذیر است.

وقتی از نفوذ یک رسانه یا پیام در میان مخاطبان انبوه حرف می زنیم، به جریان سیلابی بازنشر یک پیام یا سرایت همگانی یک دغدغه اشاره داریم: بسیاری از خط قرمزهای رسانه های رسمی و احتیاط های قانونی و حرفه ای برای پرهیز از متهم شدن، در فضای غیررسمی رسانه ای وجود ندارد: مخاطبان فراوانی ممکن است تحت تاثیر یک موج فزاینده از یک دروغ با منشا نامعلوم، سرعت و دامنه تخریب ناگهانی هویت یک برند یا فرد را بیشتر کنند: روش رایج استفاده از بخش هایی از واقعیت یا جزییات بی ارزش در کنار دروغ ها یا شایعات، می تواند باورپذیری یک خبر یا عکس را طوری تشدید کند که جبران آن ساده نخواهد بود.

اگر به هیاهوی تبلیغاتی چهره ها یا برندهای جدید در رسانه ها دقت کنید، روی دیگر سکه رسانه های تاثیرگذار را هم خواهید دید. جریان سازی رسانه ای می تواند شهرت بزرگی را برای یک برند ناشناخته بسازد: مخاطبان با نام و تصویر سوژه آنقدر پرتعداد و در کانال های متنوع برخورد می کنند که سوژه تا مدت ها در ذهن شان باقی می ماند.

یادآوری کنیم که سکه فضای رسانه ای دو روی بسیار قوی و هم تراز دارد: سهم شما در مدیریت بحران رسانه ای یا استفاده از ابزار کسب شهرت، چیست؟ آیا هویت رسمی و مورد انتظار شما از خودتان، در همه فضاهای رسانه ای مهم وجود دارد؟ آیا برای مبارزه کم هزینه و درست با بحران و شایعه آماده اید؟ به این فکر کنید که اگر شما برای ساختن هویت رسمی خود آماده نباشید، ممکن است هر جریان یا رقیب ناشناخته شما این کار را با جهت دهی خود انجام دهد. فضای آنلاین و آفلاین، این روزها چنان با سرعت دچار تغییر دغدغه و سوژه می شود که حتی پیش بینی بسیاری از بحران های آن هم ممکن نیست. شما باید همیشه آماده هر دو کارکرد تهدید و فرصت شهرت از طریق رسانه های جدید باشید: تهدید و فرصتی که حتی ممکن است ناگهان به یکدیگر هم تبدیل شوند.