آرشیو چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۳۳
اخبار کشور
۳

امیر دریادار سیاری: ساخت زیردریایی های هسته ای در مرحله تحقیقات است

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: ما تا امروز توانسته ایم انواع ناوهای موشک انداز و ناوشکن از جمله جماران و دماوند را تولید کنیم و بسازیم و در آینده نزدیک هم شماره های بعدی که پیشرفته تر هستند، در خط خواهند آمد.

امیر دریادار سیاری فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در برنامه تلویزیونی دست خط، به مناسبت هفته دفاع مقدس درباره تجهیز ناوهای کشورمان به سوخت هسته ای و تصویب آن در دولت گفت: اینها در مراحل تحقیقاتی است که در همان مراکز تحقیقاتی مربوطه روی آن کار می شود. آنهایی که از سوخت هسته ای استفاده می کنند، قطعا نیاز به تجدید سوخت کمتری دارند، می توانند بیشتر دریانوردی کنند و امکان حضور بیشتر و طولانی تری را در مناطق دریای آزاد دارند.

دریادار سیاری با بیان اینکه ما تا به حال بیش از 250 مورد با دزدان دریایی برخورد داشتیم و 25 کشتی متعلق به 25 کشور جهان از جمله امریکا را کمک کرده و نجات داده ایم گفت: تا امروز چهل و نهمین ناوگروه نیروی دریایی ما همین الان در خلیج عدن مشغول انجام دریانوردی است. حدود 7-6 یا بیشتر ناوگروه صلح و دوستی اعزام کردیم که تعدادی در خزر بوده است، واکنش کشورهای دیگر جالب بود؛ اولا دنیا نمی توانست باور کند بعد از انقلاب و بعد از 8 سال دفاع مقدس و با تحریم های موجود این توانمندی را داشته باشیم، که نه تنها نیروی دریایی ما سراپا باشد و توان رزمی داشته باشد، بلکه بتواند در آب های آزاد جهان حضور پیدا کند.

وی افزود: این برای جهان تقریبا غیرقابل باور بود، اما وقتی که ما شروع کردیم این مسیر را حرکت کردیم و در جاهای مختلف حضور پیدا کردیم، نگاه ها خیلی تغییر کرده است. علت آن هم مثلا برداشتی که در بحث حضور ما در دریای مدیترانه اتفاق افتاد یا وقتی که ما آفریقا را دور زدیم یا در جنوب شرق آسیا حضور پیدا کردیم، یا مستمر در خلیج عدن برای برقراری امنیت حضور پیدا کردیم، این خیلی جلوه به کار ما داد طوری که امروز کشورهای منطقه و فرامنطقه ای ما را به عنوان نیروی دریایی مقتدر در عرصه دریا به ویژه در بحث امنیت خلیج عدن قبول دارد و به توانمندی ما احترام می گذارد. ما الان عضو رسمی همایش فرماندهان دریایی حاشیه اقیانوس هند هستیم.