آرشیو شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶، شماره ۲۹۷۹
روزنامه فردا
۲۰
عجایب و غرایب

مهریه هایی برای زندانی شدن

درباره مهریه نکاتی وجود دارد که شاید همه می دانند اما مدام فراموش می کنند. براساس قانون جدید حمایت خانواده هرگاه مهریه بیش از 110 سکه تعیین شده باشد، در ابتدا باید 110 سکه مطابق قانون پرداخت شود و در صورت امتناع از پرداخت، مطابق ماده دو محکومیت های مالی، زندان در انتظار فرد خاطی است.

طبق ماده 1082 به مجرد عقد، زن مالک مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن انجام دهد. مدیرعامل ستاد دیه کشور سیداسدالله جولایی گفت وگویی با تسنیم انجام داده و از مهریه های متفاوت گفته است؛ مثلا سلفی با مسی و رونالدو، سفر به 110 پایتخت جهان. البته ابراز خشنودی کرده که زمان این نوع مهریه ها به سر رسیده است. با تمام همراهی هایی که قانون با مردان انجام داده است، دوهزارو 500 نفر در زندان های کشور به دلیل نپرداختن 110 سکه زندانی هستند.

از مرد 92ساله که روانه زندانی در سپیدار استان خوزستان شده تا جوانی که هزارو 356 سکه را بر عهده گرفته است. به هرحال پیشنهاد این مسئول استفاده از اعداد 14، 21 و 72 و نهایتا 110 در تعیین مهریه است و یادآوری کرده که برخی پیشنهاد حفظ 15 جزء قران یا اشعار حافظ را داشته اند. اما این مسئول حجت را نیز تمام کرده است؛ حتی اگر کسی آن قدر ناتوان در پرداخت مهریه باشد، سقف تسهیلات هم رقمی معادل 50 میلیون تومان است که با اقساط 140 تا 200 ماهه در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. این یعنی بدهکار مهریه دست کم 11 سال و حداکثر 16 سال و شش ماه باید قسط پرداخت کند.

به هرحال همان طور که نص صریح قانون است، مهریه هم داده و هم گرفته می شود و به نظر این مسئول زنان و مردان جوان قبل از ازدواج سری به دادگاه های خانواده بزنند و مسائل رایج آنجا را مشاهده و بعد برای ازدواج اقدام کنند.