آرشیو دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۴۱
اخبار کشور
۳
اخبار ادبی و هنری

15 هزار نفر در 10 روز فیلم انقلابی دیدند

اکران کنندگان مردمی جشنواره عمار با برپایی سینماهای مردمی در شهرها و روستاهای کشور، در دهه اول ماه محرم، توانستند 15 هزار مخاطب را مهمان فیلم های سینمای انقلاب کنند.

یکی از علل گستردگی مخاطبان اکران در بازه زمانی بیان شده، ایده سینماهای مردمی است که در سه قالب متنوع و جذاب انجام شده است. «سینما سنگر»، «سینما هیئت» و «سینما سیار» سه قالب اکران های مردمی است که زنجیره وار، مستمر و هدفمند بودن از ویژگی های این نوع سینماهای مردمی است.

در بازه زمانی مذکور و در حالی که 56 بار آثاری با قالب مستند به نمایش درآمد، مجموعه اثر تولیدی مستضعفین تی وی با عنوان «پیغام خون» با 25 اکران و «یتیم خانه ایران» با 11 اکران بیشترین اقبال مردمی را از آن خود کردند. «سلام»، «ارغوان» و مستند «آتش به اختیار» نیز به برکت بازگشت شهید محسن حججی 9 بار روی پرده نمایش دیده شد.

از دیگر نکات قابل توجه دهه اول محرم، اکران های مردمی ذیل عملیاتی است که توسط جشنواره مردمی فیلم عمار معرفی و توصیه شده بود که آثاری همچون «ناصران عموراء»، «با صبر زندگی»، «معبر»، «حریم تا حرم»، «سلام» و «پیغام خون» 31 بار اکران شد و 4705 نفر به تماشای این آثار نشستند.

اهمیت اکران هایی که به آن اشاره شد در جریان سازی ای است که قالب های جدید اکران مردمی به همراه داشته اند و توانسته اند با حضور در مکان هایی فراگیرتر و عمومی تر مثل هیئت ها یا نمایشگاه هایی که به مناسبت دفاع مقدس برگزار شده است یا استفاده از ظرفیت های دیده نشده، خلق مخاطب کنند و گستره مخاطبان آثار انقلابی را افزایش دهند. جریان سازی مطلوبی که در دهه دوم و سوم محرم و دهه پایانی ماه صفر با کمتر شدن فعالیت های پرشور هیئت ها و مراکز دینی و نیاز مبرمی که به تنوع در قالب های انتقال مفاهیم دینی وجود دارد، می تواند ادامه یابد و به فرهنگی ثابت در مراسم های آیینی محرم و صفر تبدیل شود.