آرشیو شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶، شماره ۲۹۹۷
روزنامه فردا
۲۰
فراخوان

فراخوان نخستین سمپوزیوم آثار دانشجویی علوم اجتماعی

فراخوان نخستین سمپوزیوم کشوری آثار دانشجویی علوم اجتماعی که اردیبهشت ماه 97 در دانشگاه تربیت مدرس برگزار می شود منتشر شده و بدون هیچ محدودیتی در موضوع، همه دانشجویان می توانند با ارسال فیلم در آن شرکت کنند.

شرایط موجود حاکی از آن است که مستندهای به ظاهر اجتماعی اما فاقد تخیل جامعه شناختی که این سال ها در همکاری بین سینماگران و اهالی علوم اجتماعی تولید شده اند، کاری بیش از معضل نگاری، رونق دادن به بازار خیریه ها و تثبیت وضعیت ها و جایگاه ها نکرده اند. بنابراین انتظار می رود دانشجو-فیلمساز آشنا با علوم اجتماعی همان طوری که به مقاله(essay) به عنوان ابزار فرافکنی سوبژکتیویته انتقادی خود می نگرد، به فیلم و فیلم سازی هم به عنوان ابزاری برای کنش و نه نمایش بنگرد.

به این اعتبار شاید بهترین شیوه برای ساخت فیلم های انتقادی آن باشد که «خود» به عنوان محور کنش اجتماعی، محور فیلم هم قرار گیرد تا تن و ذهن هم زمان در عرصه تصویر فعلیت یابند.

انتظار است که فیلم هایی که قرار است ساخته شود، فیلم هایی باشند که به جای معضل نگاری و رقت انگیزی که نقش زیادی هم در آگاهی بخشی اجتماعی ندارند، بتوانند فرصت چانه زنی برای قشر دانشجو ایجاد کنند و منجر به بازیابی قدرت آنها شوند. هیچ محدودیت زمانی برای فیلم ها وجود ندارد؛ در ضمن فیلم های منتخب رتبه بندی نخواهند شد.