آرشیو سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۶۰
صفحه آخر
۱۲

30 سال زندان در انتظار رهبر جدایی طلب اسپانیا

«کارلوس پوگدمون»، رئیس برکنار شده منطقه کاتالونیای اسپانیا، بعد از اقدام دولتش در اعلام یک جانبه استقلال، احتمالا به 30 سال زندان محکوم خواهد شد. این نکته را یک مقام قضائی بلندپایه اسپانیایی می گوید.

مقام های اسپانیایی بعد از اعلام استقلال یک جانبه کاتالونیا با قدرت با جدایی طلبان برخورد کرده و اقدام به منحل کردن دولت این منطقه و برکناری پوگدمون و مقامات دولتش کردند. گزارش ها حاکی است «پوگدمون» اکنون ممکن است در ماه های آینده به زندان بیفتدآن هم دستکم 30 سال!

برخی دادستان های اسپانیایی فاش کرده اند که «به احتمال زیاد «پوگدمون» به اتهام شورش» محاکمه خواهد شد که می تواند مجازات 30 سال زندان برای او به همراه داشته باشد.

قرار است در تاریخ 21 دسامبر(30 آذر) طبق اعلام دولت مادرید در کاتالونیا انتخابات زودهنگام برگزار شود و پرسش هایی درباره صلاحیت پوگدمون برای حضور مجدد در رقابت انتخاباتی بعد از گزارش های مربوط به اتهامات کیفری او مطرح شود. «آلفونسو داستیس»، وزیر خارجه اسپانیا گفته، رئیس منطقه کاتالونیا می تواند تا زمان انتخابات که آزاد است، کاندیدا شود. این اظهارات در حالی مطرح شده که روز یکشنبه صدها هزار معترض حامی اتحاد در اسپانیا تظاهراتی را در بارسلونا در مخالفت با استقلال کاتالونیا برگزار کردند. آنها هم خواهان محاکمه و به زندان انداختن پوگدمون هستند.

اگرچه کاتالونیا اعلام کرده که در همه پرسی استقلال در منطقه رای قاطعی به استقلال داده شده اما حضور مردم در این همه پرسی بسیار پایین بود چون حامیان اتحاد آن را تحریم کرده بودند و تنها 43 درصد در این همه پرسی شرکت کردند. برخورد بسیار خشن و محکم نیروهای امنیتی اسپانیا با جدایی طلبان نیز از جمله عوامل مشارکت پایین در این همه پرسی اعلام شده است.