آرشیو سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۷۹
اخبار کشور
۳
اخبار ادبی و هنری

معاون وزیر ارشاد خواستار افزایش نمایش موزیکال شد!

درحالی که جای آثار فاخر و دارای مضامین ملی در تئاتر ما خالی است، معاون هنری وزیر ارشاد بر نمایش های موزیکال بیشتر تاکید کرد!

به گزارش خبرنگار کیهان، علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درحالی به بازدید از تمرین نمایش موزیکال «الیور توئیست» رفت که این نمایش طی هفته های گذشته با انتقادات فراوانی از سوی رسانه ها و اهالی دغدغه مند تئاتر مواجه شده بود. انتقاداتی از این دست که چرا با وجودی که تعداد قابل توجهی از هنرمندان حرفه ای و پیشکسوت تئاتر بیکار هستند، یک مدیر سینمایی که در ضمن در نهادهای مختلف دولتی یا وابسته به دولت صاحب جایگاه است، داستانی غربی که بارها تکرار شده و هیچ ربطی با مسائل و مصالح امروز فرهنگی ما ندارد با حضور سلبریتی های ثروتمند و مشهور روی صحنه ببرد؟

حضور معاون هنری وزیر ارشاد در تمرین این نمایش، آن هم در شرایطی که این مقام مسئول کمتر به پشت صحنه و تمرین گروه های نمایشی سر می زند را باید نوعی دهن کجی به نقدهای وارده دانست.

اما جدا از این مسئله، مرادخانی در این بازدید، اظهارات قابل تاملی داشته و گفته است: «نیازمند نمایش های موزیکال بیشتری در آینده هستیم.» که ای کاش این مدیر دولتی، دغدغه افزایش توجه به موضوعات و مضامین روز جامعه در تئاتر را هم داشت.

ناگفته پیداست که نمی توان منکر تنوع موضوعی و اجرای نمایش هایی در ساختارها و قالب ها و برای سلایق و ذائقه های مختلف شد، اما مشکل این است که تئاتر امروز ما در نمایش های عوام پسند و با مضامین وارداتی محدود شده است و متون بومی و مسائل روز جامعه و به ویژه نمایش هایی با موضوعات مرتبط با انقلاب و مقاومت مغفول و مهجور واقع شده اند. در چنین شرایطی وقتی مسئولان دولتی در زمینه تئاتر این گونه سخن می گویند، این شائبه ایجاد می شود که ابتذال و سطح پایین محتوای نمایش ها، حاصل فکر، سیاستگذاری و برنامه ریزی این مسئولان است.