آرشیو سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶، شماره ۴۹۸۱
اقتصاد مقاومتی
۸

500 میلیارد تومان مطالبات تولیدکنندگان آرد

افزایش قیمت نان در سراسر کشور، درحالی با بهانه بهبود کیفیت آن اجرایی شده است که صنعت آرد کشورمان، همچنان با مشکلات عمده نظیر مطالبات معوق از دولت دست و پنجه نرم می کند.

سید محمدرضا مرتضوی، دبیر انجمن صنفی آردسازان ایران با اشاره به رقم مطالبات معوق کارخانه های آرد از دولت به جام جم گفت: از ابتدای شهریور سال 95 تا امروز، رقم مطالبات تولیدکنندگان آرد کشور از دولت به رقمی معادل 500میلیارد تومان رسیده است که اگر نسبت به پرداخت آن اقدام نشود، بسیاری از تولید کنندگان با چالش مواجه خواهند شد.

مرتضوی افزود: از آنجا که قیمت آرد از سال 92 به بعد افزایش نداشت، مستنداتی به مسئولان ارائه کردیم که براساس آن تائید شد، از ابتدای شهریور سال 1395 برای جلوگیری از افزایش قیمت آرد در سطح بازار مابه التفاوت کیسه ای 75 هزار تومانی به تولیدکنندگان از سوی دولت پرداخت شود.

این مقام صنفی تاکید کرد: دولت درحال بررسی راهکارهای پرداخت این بدهی به تولیدکنندگان آرد است، اما با درنظر گرفتن شرایط اقتصادی و افزایش هزینه های تولید اگر در کوتاه مدت، چنین اتفاقی را تجربه نکنیم، واحدهای تولیدی آرد با چالش جدی اقتصادی روبه رو شده و احتمال تعطیلی آنها بسیار زیاد است، چون هر روز زیان گسترده ای به این واحدهای تولیدی به دلیل اختلاف قیمت آرد فروخته شده به نانوایان و هزینه تولید می رسد.

دبیر انجمن صنفی آردسازان ایران درباره قیمت آرد تحویلی به واحدهای نانوایی نیز گفت: مبنای قیمتی آرد تحویلی به واحدهای دولتی پز کیلویی 800تومان است و درباره آزادپزها نیز قیمت 1180تا 1260 تومان براساس آیتم های خاص متفاوت است.