آرشیو دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۵۸
زندگی: سلامت
۱۶
الو دکتر

آیا می توانم خون اهدا کنم؟

دکتر محمود هادی پور (مشاور مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران)
دختری 24 ساله و اهل کرمانشاه هستم و تالاسمی مینور دارم. بعد از زلزله اخیر خیلی دلم می خواست بتوانم با اهدای خون به همنوعان خودم کمک کنم اما نکته این جاست که نمی دانم آیا افرادی مثل من که تالاسمی مینور دارند، می توانند خون بدهند؟ نگران هستم این کار آسیبی به من برساند. برادری هم دارم که غلظت خون دارد بارها از اطرافیان شنیده ام با اهدای خون غلظت خون کم می شود آیا این قضیه صحت دارد؟

تالاسمی مینور نمی تواند مبتلایان را از اهدای خون محروم کند ولی باید شرایط شما به دقت سنجیده شود. مثلا میزان سطح هموگلوبین اهداکننده باید در حدی باشد که پزشک مطمئن شود مشکلی پیش نمی آید. اما افرادی مانند شما -در کل- باید قبل از اهدای خون معاینه شوند، گرچه مبتلا به مینور بودن کسی را از اهدای خون معاف نمی کند.

در مورد سوال دوم هم باید بگویم افرادی که پلی سایتمیا (پلی سیتمی) دارند یعنی غلظت خون بالایی دارند و به اصطلاح پرخون هستند از اهدای خون معافند، برادر شما نمی تواند کاندیدای اهدای خون باشد و باید روش های دیگری برای بهبودی و درمان خود در نظر بگیرد در نتیجه برای درمان پرخونی اهدای خون توصیه نمی شود. افرادی که برای اهدای خون مراجعه می کنند خوب است بدانند که هدف فقط کمک به همنوع است اگر بیشتر به این بخش توجه داشته باشیم طبعا می توانیم اهداکنندگان بیشتری در کشور داشته باشیم در حال حاضر 500هزار اهدا کننده مستمر وجود دارد که همه با هدف کمک به همنوع خود خون اهدا می کنند.