آرشیو یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۶۲
سیاسی
۷

امیر محبیان: نهاد قدرت فعلا به اصلاح طلبان بدبین است

امیر محبیان، از تحلیلگران اصولگرا درباره ایده گفت وگوی اصلاح طلبان با اصولگرایان گفت: معمولا جریانی که احساس می کند زیر فشار است، دعوت به گفت وگو می کند. اما الان اصولگرایان طرف اصلی دعوت به گفت‎وگوی اصلاح طلبان نیستند. خود آنها هم خوب می دانند ولی گمان دارند که از اصولگرایان می توانند به عنوان صندوق پستی برای ارسال پیام به نهادهای قدرت استفاده کنند.

وی در گفت وگو با خبرآنلاین افزود: نهاد قدرت و به عبارتی حاکمیت فعلا نسبت به حسن نیت اصلاح طلبان مشکوک است و حتی می توان گفت که نسبت به آنها بدبین است. این هم به واکنش های آنها در جریان وقایع سال 88 برمی گردد. آنها باید این ذهنیت ها را برطرف کنند و شک دارم گفت‎وگو با اصولگرایان خیلی حلال مشکلات باشد.

محبیان درباره حاشیه نشین شدن جریان پایداری هم گفت: جبهه پایداری از همان ابتدا دارای تناقض های درونی بود و مشخص بود که در عمل گرفتار توجیه اعمال کسانی می شود که به آنها تکیه کرده بودند. اکنون به نظر من پایداری ها حرف زیادی برای گفتن ندارند. گمان می کنید آنها جز سکوت و در حاشیه بودن چه کاری می توانند انجام دهند؟ سخن گفتن آنها در این شرایط بازی دو سر باخت خواهد بود.

این کارشناس سیاسی درخصوص ادعای چرخش به راست روحانی هم ادامه داد: روحانی خصلتا و براساس روانشناسی شخصیتی محافظه کار ولی عملگرا دارد. به گمان من روحانی از لحاظ دیدگاه، به کارگزاران نزدیک است و با آرمانگرایی اصلاح طلبان همان قدر فاصله دارد که با آرمانگرایی اصولگرایان. ولی در یک محاسبه نهایی ترجیح می دهد در کنار آرمانگرایان اصولگرایی و نزدیک به حاکمیت باشد نه اصلاح طلبان! محبیان افزود: روحانی در پی بالانس نیروها به صورتی است که مضر به حال او نباشد؛ ضمن آن که تمایلی ندارد که وارد چالش با نهادهای قدرت شود. سیاست روحانی فعلا دو گام به عقب و یک گام به جلو در هنگام انتخابات بوده است.