آرشیو یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۷۸۸
صفحه آخر
۱۲

کوتاه از سراسر جهان

اروپا

دویچه وله: مارتین شولتز، رهبر سوسیال دموکرات آلمان و همچنین رئیس پیشین پارلمان اروپا با بیان اینکه بهترین راه تخریب اروپا، ایجاد یک اروپای رادیکال است گفته: «برای مقابله با این روند باید ایالات متحده اروپا تشکیل شود.» وی حتی تاکید کرده که این پیشنهاد بهترین راه برای محافظت در مقابل فاشیسم، جنگ و ضد دموکرات ها است.

کره شمالی

رویترز: رسانه دولتی کره شمالی گزارش داد، جفری فلتمن، مسئول امور سیاسی سازمان ملل که به عنوان فرستاده این سازمان به کره شمالی رفته نسبت به کاهش تنش ها در شبه جزیره کره ابراز تمایل کرده است. خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام کرد که مقام های این کشور و فلتمن توافق داشتند سفر او به افزایش تفاهم کمک می کند و با یکدیگر برای ارتباط منظم توافق کردند.

اوکراین

اینترفکس: دادستان کل اوکراین اعلام کرده «میخائیل ساکاشویلی» رئیس جمهور سابق گرجستان و رهبر حزب سیاسی اوکراینی «روح نیروهای جدید» در بازداشت موقت به سر برده و به زودی تحقیقات اولیه و دادگاه وی تشکیل خواهد شد. چند روز قبل نیروهای نظامی اوکراین تلاش کرده بودند که ساکاشویلی را بازداشت کنند، ولی به دلیل گستردگی و مقاومت طرفداران وی، این کار تحقق نیافت، ولی جمعه شب وی در یکی از خیابان های شهر کیف بالاخره دستگیر و به بازداشتگاه موقت منتقل شد.

یمن

فارن پالیسی: بررسی یافته های سازمان ملل درباره حمله موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن به فرودگاه بین المللی ریاض در 4 نوامبر (13 آبان) نشان می دهد که موشک مورد استفاده در این حمله، حاوی یک قطعه آمریکایی بوده است. هیئت تحقیق سازمان ملل ماه گذشته در گزارشی به جانبداری از ادعاهای اثبات نشده آمریکا و عربستان پرداخت و ادعا کرد موشک مورد استفاده برای حمله به فرودگاه بین المللی «خالد ملک» حاوی قطعات ایرانی بوده است!

روسیه

باشگاه خبرنگاران: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روز جمعه پس از مراسم افتتاحیه اولین بارگیری گاز مایع در طرح گاز طبیعی مایع زیر نظر شرکت «نوواتک» در منطقه قطب شمال گفت، روسیه برای فروش گاز به عربستان آماده است. پوتین به خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان، که در مراسم اولین محموله گاز مایع در طرح یامال حضور داشت گفت: «از ما گاز بخرید و نفت را ذخیره کنید.»