آرشیو سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶، شماره ۴۹۹۱
اقتصاد مقاومتی
۸

تولید ملی، قربانی واردات

فضای نامناسب کسب و کار و قوانین دست و پاگیر در زمینه تولید با وجود تمام طرح های حمایت از تولید در بخش های مختلف باعث شده، بسیاری از فعالان و دست اندرکاران تولید کشورمان براین باور باشند که تولید ملی، قربانی واردات شده است و در صورت بی توجهی به این مهم، روند وابستگی به خارج از مرزها افزایش خواهد داشت.

در این زمینه، اگرچه اراده تولیدکنندگان می تواند عاملی تعیین کننده باشد، اما نباید فراموش کنیم اراده ملی در زمینه حمایت از محصولات کیفی ایران تعیین کننده است تاجایی که برخی کارشناسان براین باورند که فرهنگسازی و اراده ملی، مهم تر از توانمندی تولید است، به این دلیل که درصورت حمایت خریداران، تولیدکنندگان در فضایی رقابتی می توانند رشد و بهبود کیفی محصولات را به متقاضیان ارائه دهند.

ابراهیم جمیلی، رئیس خانه اقتصاد ایران گفت: به طور کلی، وضعیت تولید در ایران سخت تر از واردات و در عین حال سود واردات بیشتر از تولید است که تغییر این روند و تحقق تولید ملی، نیازمند عزم همگانی و برنامه ریزی است.

رئیس خانه اقتصاد ایران تاکید کرد: ساخت ایران بایستی یک کلمه مقدس و مصرف کالای ایرانی در جامعه باید موجب غرور ملی باشد. بنابراین برای تقویت تولید ملی همه باید پای کار باشند تا این مهم در جامعه نمود عملی پیدا کند.

به گفته وی، اصلی ترین پیش نیاز حمایت از تولید ملی، حذف امضاهای طلایی در بحث واردات است و به دنبال آن یکسان سازی نرخ ارز که می تواند امید دستیابی به تولید ملی و کاهش واردات را در جامعه ایجاد کند.

جمیلی معتقد است، ایران فقط خودروسازی ندارد، اما متاسفانه جهت گیری کشور به دلیل لابی های قدرتمند و اشتغال کاذب به این سمت بوده، درحالی که ایران در بخش های مختلف کشاورزی و صنایع معدنی دارای مزیت های غیرقابل انکاری است که به دید مسئولان نیامده است.

وی با اشاره به این که مزیت کشاورزی ایران در کاشت هندوانه نیست، گفت: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی می تواند زمینه افزایش صادرات و دستیابی به منابع ارزی قابل توجه را حتی با همین میزان آب و امکاناتی که در اختیار داریم، فراهم کند و پس از آن منابع معدنی کشور، سرمایه ای است که نباید نسبت به آن غافل باشیم.